Christine Kamp verzorgt orgelconcert

30 juli 2008 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT - Christine Kamp geeft dinsdag 5 augustus om 20.00 uur een orgelrecital in de Sint Joriskerk.

door Anco Mali

Zij studeerde orgel aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Van Oortmerssen en Kooiman en piano bij Ronald Brautigam. Haar orgelstudie voltooide ze bij Jan Raas in Utrecht, waar ze zich naast kerkmuziek ook specialiseerde in kamermuziek. Sinds 1996 is ze titulair-organiste van de Grote Kerk te Weesp. In 2002 werd ze voor haar verdiensten voor de Franse orgelcultuur onderscheiden door het Genootschap Arts-Sciences-Lettres te Parijs.

Ze begint haar programma met Praeludium en Fuga in Es-Dur BWV 552 van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Eén van de hoogtepunten in de orgelmuziek is het derde deel van de Klavier Uebung van Bach, een verzameling van 27 afzonderlijke composities, waarin het Praeludium in Es-Dur het eerste en de Fuga het laatste deel is. Van J.G.Walther (1684-1748), een neef van Bach, volgt de partita Jesu meine Freude uit 1713, een werk dat uit negen variaties bestaat op een geliefd Duits thema. Walther schreef vooral koraalbewerkingen voor orgel. Ook schreef hij leerboeken voor organisten. Bekend is zijn Musikalisches Lexicon, waarin hij het werk van Johann Sebastian Bach tot 1730 en van andere Bachfamilieleden bespreekt.

De organiste vervolgt met een werk van J.A.van Eijken (1823-1868), 3e Sonate in a-moll Opus 25. In de orgelmuziek van de 19de eeuw speelde een groep bijna vergeten componisten die in de traditie van Mendelssohn Bartholdy stond, tot wie de in Amersfoort geboren Van Eijken behoorde, een belangrijke rol. Mendelssohn liet hem orgel studeren bij J.G.Schneider (1789-1864) die de Bachtraditie huldigde. Van Eijken maakte veel koraalvoorspelen, drie orgelsonates en een Toccata en Fuga over de naam Bach.

Van Daan Manneke (1939) laat ze De Zonne rijst horen. Manneke maakt gebruik van sterke contrasten, signaalachtige motieven en complexe, gevoelige toonkleuringen. Zijn kroniek voor orgel De zonne rijst is in 1962 geschreven op gedichten van Guido Gezelle (1830-1899) voor het Del Hayeorgel in de Sint Gertrudiskerk in Bergen op Zoom.

Christine Kamp eindigt haar concert met drie werken van Louis Vierne (1870-1937). De tweede symfonie van Vierne is opgedragen aan Charles Mutin, de opvolger van Aristide Cavaillé-Coll, de orgelbouwer wiens symfonische orgels een ware revolutie hadden ontketend. Vierne was één van de eerste organisten die een opname maakte. En wel op het orgel in de Notre Dame. De drie improvisaties die uiteindelijk verschenen tonen Viernes meesterschap. Van de Trois Improvisations speelt Kamp de Méditation uit 1930. Ze besluit met de Sortie uit Viernes Messe Basse Opus 30, opgedragen aan Albert Dupré, organist aan de Saint Ouen te Rouen. Dit werk bestaat uit zes delen voor elk onderdeel van een stille mis die dus niet werd gezongen.

Op dinsdag 2 augustus om 15.00 uur speelt organist René Oosterhoff in de Sint Joriskerk met medewerking van solist Hans Eidom.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie