Orgelconcert Arno van Wijk in Joriskerk

16 juli 2008 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT - Arno van Wijk geeft dinsdag 16 juli een orgelrecital in de Sint Joriskerk aan de Hof. Het concert begint om 20.00 uur.

Arno van Wijk is organist van de Sint Maartenskerk in Zaltbommel. Daarnaast is hij dirigent van Vox Jubilans in Hoevelaken, van Zang en Vriendschap in Batenburg, van het Koninklijk ’s-Hertogenbosch Mannenkoor en Vrouwenkoor Sans Farces en is hij werkzaam als orgeldocent.

Aan het Utrechts Conservatorium behaalde hij de diploma’s Docerend en Uitvoerend Musicus Orgel en aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek in Utrecht het praktijkdiploma Kerkelijk Orgelspel. Hij volgde diverse masterclasses en orgellessen.

Van Wijk begint zijn concert met een Fantasie en Fuga in kerkstijl over Psalm 68 van Jacob Bijster (1902-1958). Bijster werd op 27 jarige leeftijd orgeldocent aan het Amsterdams Conservatorium, waar hij veel Nederlandse organisten heeft opgeleid. Zijn fantasie over Psalm 68 is geschreven in de Franse traditie, met vooral in het middendeel een knipoog naar de muziek van Max Reger. De fuga heeft een barokke opzet en mondt uit in een groots symfonisch einde.

Dan volgen van Johann Sebastian Bach (1685-1750) het Pièce d’Orgue BWX 572 en het koraalvoorspel Schmücke Dich o liebe Seele BWV 654 dat de innigheid van de communie verklankt. Hierna speelt Arno van Wijk van Franz Liszt (1811-1886) Präludium und Fuge über das Thema B.A.C.H. Liszt was een wonderkind. Al op 12 jarige leeftijd maakte hij concertreizen naar Frankrijk, Engeland en Nederland. Hij eerde Bach in 1855 door het schrijven van muziek waarin Bachs naam in klank is omgezet. Van Wijk speelt in Amersfoort de tweede versie uit 1870.

Van Cor Kee (1900-1997) klinken de 65ste, 19de en 91ste Psalm uit Psalmen voor orgel. Met zijn drie bundels Psalmen voor orgel speelde Kee een pioniersrol in de Hollandse koraalkunst. De bundels vallen onder meer op door gebruik van kerktoonsoorten en barokke motiefbehandeling. Van Wijk beëindigt zijn recital met Prélude et Fuge sur le nom d’Alain van Maurice Duruflé (1902-1986). Dit stuk schreef Duruflé in 1943 ter nagedachtenis aan de in 1940 gesneuvelde jonge talentvolle componist Jehan Alain. Uit de naam Alain heeft de Duruflé een motief gereduceerd dat hij zowel in de Prélude als in de Fugu gebruikt. Aan het einde van de Prélude klinkt een passend In Memoriam, het thema van Alains orgelwerk Litanies. De componist weet een uitbundig slot te realiseren.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie