Eensgezindheid ver te zoeken bij Kersenbaan

28 mei 2008 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT - Het is nog onduidelijk welke voorkeursvariant voor de aanleg van de Kersenbaan zal worden uitgevoerd. De Kersenbaan, een verbindingsweg tussen de Leusderweg naar de A28, mag 25 miljoen euro gaan kosten. Niet alleen de insprekers in de raadzaal bleken dinsdagavond verdeeld. Ook onder de raadsfracties was eensgezindheid ver te zoeken.

door John Spijkerman

De Kersenbaan moet zorgen voor een goede ontsluiting van het centraal stadsgebied en de verkeersdruk in de woonwijken verminderen. ,,Verkeer is net als water'' vertelde wethouder Luchtenveld. ,,Als je het ergens wegdrukt, komt het ergens anders terug.'' De Kersenbaan wordt in één keer aanbesteed met de Hertenkop (de afslag Leusden-Zuid op de A28). ,,Daarover zijn sluitende afspraken gemaakt met provincie en Rijkswaterstaat. Eerst wordt de Kersenbaan aangelegd. Daarna volgt de reconstructie van de Hertenkop.''

Belangrijk discussiepunt bij de aanleg van de Kersenbaan is of er wel of niet een op- en/of afrit moet komen bij de kruising bij Roethof. In de voorkeursvariant van het college komt er geen op- en afrit, alhoewel verkeerswethouder Luchtenveld heel nadrukkelijk de mogelijkheid wil openhouden om die op -en afrit in de toekomst toch aan te leggen mochten verkeersontwikkelingen dat nodig maken. ,,Door de tunnelbak wat op te schuiven, kan er toch een afslag komen,'' merkte Luchtenveld op. Enkele fracties vonden het dan zinvoller om meteen te kiezen voor de variant met op- en afritten. Luchtenveld merkte op dat deze variant zorgt voor grote inrichtingsproblemen omdat er dan geluidsschermen nodig zijn aan de Karmanhof. De PvdA wilde geen uitspraak doen over één van de modellen, maar wil dat de variant met op -en/of afritten verder wordt uitgewerkt.

In de discussie viel op dat verschillende bewonersgroepen vooral opkomen voor hun eigen belang. En die belangen zijn verschillend voor verschillende groepen. Belangenvereniging Kersenbaan Actief kiest net als de wethouder voor een variant zonder op - en afritten, maar wil wel een aantal aanvullende maatregelen, zoals een verlenging van de tunnelbak. Bewoners van Arnhemseweg Zuid willen dat hun weg wordt afgesloten. De bewonersverenigingen van de Everard Meijsterweg en Daltonweg zijn wel voor een variant met op-en/of afritten. Om te voorkomen dat de verkeersdruk in deze straten verder toeneemt, zouden de wegen moeten worden ingericht als woonstraten. Eén van de insprekers pleitte voor een fietstunnel onder de Kersenbaan bij de Smaragdweg.

Ontsluiting

SGLA-voorzitter Peter de Langen ziet de Kersenbaan als een geïsoleerde deeloplossing. Hij nodigde alle bewonersgroepen en raadsfracties uit voor overleg. De Langen riep op te komen tot een een goede ontsluiting van Amersfoort-Zuid. ,,Reeds geruime tijd roept de SGLA u op om de ontsluitingsproblematiek van Amersfoort Zuid en de vele aansluitingen op de A28 nader te bekijken.'' De bijeenkomst staat gepland voor zaterdag 7 juni tussen 10.00 en 12.00 uur in het stadhuis.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie