Valleilijn officieel in gebruik gesteld

26 maart 2008 om 00:00 Nieuws

tekst en foto’s Hans-Lukas Zuurman

BARNEVELD/AMERSFOORT - Gedeputeerde Marijke van Haaren van de provincie Gelderland heeft donderdagmiddag De Valleilijn (Amersfoort-Ede) officieel in gebruik gesteld.

Dat gebeurde tijdens een feestelijke bijeenkomst in de nieuwe werkplaats Bokkeduinen in Amersfoort, waar de vijfde - en tevens langverwachte - Valleitrein werd gepresenteerd. Voor Van Haaren was dit een extra bijzonder moment, want vervoerder Connexxion had besloten deze trein naar haar te vernoemen. Volgens het bedrijf is Van Haaren daarmee de eerste politica in Nederland naar wie een trein is vernoemd. Van Haaren was aangenaam verrast. ,,Heel stoer’’, verklaarde ze later tegenover deze krant. ,,De naam blijft dertig jaar zitten, hebben ze beloofd.’’

Met de inzet van de vijfde trein voldoet Connexxion aan de eisen van de provincie dat ze nieuw materieel zou gebruiken. Omdat de levering vertraagd was, moest Connexxion 532.500 euro aan boetes betalen. Wat Van Haaren betreft kan Connexxion alvast een zesde trein bestellen. De vervoersmaatschappij wil dolgraag een zesde trein inzetten om vier keer per uur tussen Amersfoort en Barneveld-Centrum te kunnen rijden.

Om de extra ritten mogelijk te maken, moet bij Barneveld-Centrum een keervoorziening komen. Dit wordt bekostigd door de provincie, die het betaalde boetegeld daarvoor gebruikt en zelf ook geld bijlegt. De voorziening kost 750.000 euro.

,,We gaan regelen met de NS dat ze die ritten gaan toestaan’’, meldt Van Haaren. Toestemming hangt af van spoorwegbeheerder ProRail én andere gebruikers van het spoor. ,,Het moet in de dienstregeling passen.’’ Het gaat dan om groen licht van goederenvervoerders en de Nederlandse Spoorwegen. Volgens de gedeputeerde is het bijna rond. ,,Met het goederenvervoer is al een akkoord bereikt, het probleem ligt met name bij de NS.’’ Diezelfde NS is ook nodig als het gaat om instemming voor realisatie van een station bij Hoevelaken en een intercitystop bij Transferium Barneveld Noord (lijn Amersfoort-Apeldoorn).

Met de wethouder van Amersfoort heeft Van Haaren recent ook al gesproken over een station bij de wijk Liendert in Amersfoort, zo meldde ze. ,,Ik ben daar heel enthousiast over. Ook daar moet een station worden gerealiseerd. Het is echt een bestemmingslocatie op de Valleilijn.’’ Dat geldt ook voor het geplande station in Barneveld-Zuid, dat volgens haar eind 2010 wordt opgeleverd.

Van Haaren gelooft heilig in ,,gezamenlijkheid’’ als het gaat om filebestrijding in Nederland met goed openbaar vervoer. ,,Er zijn ongelooflijk veel partijen nodig. Laat ieder vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid problemen aanpakken. De gezamenlijkheid die bij de realisatie van de Valleilijn is getoond, zou ik vaker willen zien. Met de NS wil ik er ook aan gaan werken om schouder aan schouder te staan. Er wordt nu nog teveel gedacht: wat levert het mij op, terwijl het gaat om de vraag wat goed voor burgers is, want die willen niet in de file staan.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie