‘Ze moeten flink nadenken’

9 mei 2007 om 00:00 Nieuws

De belangstelling voor het Techniek Toernooi was dit jaar zo groot, dat schoolklassen moesten loten om deelname. Leerlingen van basisschool De Vuurvogel hoorden onlangs, dat zowel groep drie en vier samen als groep vijf en zes zijn ingeloot om mee te doen aan de wedstrijd. De leerlingen staan in de startblokken om aan de opdrachten van Het Techniek Toernooi, vertelt directeur P. Kok.

Kinderen werken aan Techniek Toernooi AMERSFOORT - Leerlingen van de basisscholen De Gondelier en De Vuurvogel in Vathorst maken zich op voor een krachtmeting op 7 juni in Het Land van Ooit. Verschillende klassen doen mee aan Het Techniek Toernooi, dat voor de derde keer wordt georganiseerd door de Nederlandse Natuurkundige Vereniging. Met de wedstrijd wil de vereniging bètavakken onder de aandacht brengen van het basisonderwijs.

door Natanja Vreugdenhil

Groep vijf en zes gaan samen aan de slag met het ontwerpen van een communicatiesysteem. Daarbij moet een groepje leerlingen een geschreven bericht letter voor letter naar een ander groepje sturen, die de boodschap aan de jury doorgeeft. Het groepje dat dit het eerst heeft gedaan, heeft gewonnen. De leerlingen mogen geen geluiden maken of naar elkaar gebaren. Groep drie en vier maken samen een knikkerbaan van vouwblaadjes. Zo precies mogelijk na één minuut moet de knikker aan het einde van de baan zijn.

De kinderen van basisschool De Gondelier zijn inmiddels al aan de opdrachten begonnen. In groepjes van vier leerlingen wordt aan de opdrachten gewerkt. ,,De kinderen vinden techniek leuk en werken heel enthousiast aan de opdrachten”, zegt M. Schuyling van de basisschool. Het groepje dat de opdracht het beste uitvoert, mag de school tijdens het toernooi vertegenwoordigen.

Groep drie en vier werken samen aan een knikkerbaan van lijm en papier. Groep vijf en zes maken een kermisattractie: een ballenkanon waarmee je een tennisbal wegschiet om een stapel blikjes om te gooien. Tenslotte is de opdracht voor groep een en twee om een Toren van Pisa van zand te maken, die zo scheef mogelijk staat. Straks op de wedstrijddag krijgen de kinderen honderd kilo zand en daarvan moeten ze de scheve toren maken.

Groep zeven en acht zijn uitgeloot en mogen dus niet mee naar het toernooi. Toch maken ook deze groepen twee opdrachten. De eerste opdracht is het maken van een kettingreactie. Een voorwerp wordt door de leerlingen in beweging gebracht. Daarna moet de beweging aan andere voorwerpen worden doorgegeven, zonder dat de leerlingen zelf nog iets hoeven doen. Ook maken ze een heteluchtballon, die een zo groot mogelijke stijgkracht heeft. Schuyling: ,,Ze moeten er flink bij nadenken. Dat zorgt voor veel creativiteit.”

Er staan prijzen op het spel voor de objectief meetbare prestaties en de creativiteit. De winnende teams krijgen onder meer Techniek Torens, leermiddelen voor techniek met een waarde van enkele duizenden euro’s. IBM stelt een KidSmart ter beschikking, een computer met programmatuur die kinderen spelenderwijs laat kennismaken met ICT.

u www.techniektoernooi.nl.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie