Amersfoort lobbyt in Den Haag voor nachttrein

29 maart 2013 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT - Er moeten 's nachts treinen rijden tussen Amersfoort en Utrecht. Dat vinden de PvdA, VVD, D66 en GroenLinks in de Amersfoortse raad. De vier partijen starten een lobby om de NS over te halen vanaf 2014 vier tot vijf treinen in te zetten in de nachten van vrijdag en zaterdag. Hiermee zou Amersfoort aangesloten worden op het zogenoemde Nachtnet op het spoor.

Sinds 2010 is de gemeente Amersfoort met NS, het Rijk en de provincie Utrecht in overleg over deze nachtnetaansluiting. In 2011 heeft gemeenteraad een motie aangenomen om deze te realiseren. De gemeente Amersfoort heeft 200.000 euro beschikbaar gesteld door de gemeenteraad om binnen 2 jaar vier tot vijf treinen in de nachten van vrijdag en zaterdag te laten rijden. GroenLinks-raadslid Frans Prins: ,,We zijn met 150.000 inwoners en we zijn de poort van de Randstad. Daar hoort goed openbaar vervoer bij. Ook in de kleine uurtjes.'' Toch weigert de NS vooralsnog om de extra treinen toe te voegen aan hun dienstregeling.

PvdA-raadslid Ramón Smits Alvarez: ,,Het is een lang gekoesterde wens om Amersfoort op het Nachtnet te krijgen. Met deze extra lobby richting de Tweede Kamer hebben we de hoop dat het er nu echt van komt.'' VVD-woordvoerder Henk-Jan Barske voegt hier aan toe ,,De aansluiting van Amersfoort op het Nachtnet is een extra manier om de stad beter bereikbaar te maken en een goede aanvulling op de andere mobiliteitsprojecten.'' Dirk-Joost van Hamersveld, D66 raadslid hierover: "De aansluiting op het Nachtnet maakt het bezoeken van de Amersfoortse horeca en culturele podia beter mogelijk, een zeer welkome aanvulling."

De Amersfoortse raadsfracties van PvdA, VVD, D66 en GroenLinks willen dat de Tweede Kamerleden van hun partijen en staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) er bij de NS op aandringen het Nachtnet tussen Utrecht en Amersfoort op vrijdag en zaterdagnacht toe te voegen aan de dienstregeling voor 2014. Als dit een succes is, kan het vanaf 2015 in een nieuwe Hoofdrailconcessie worden opgenomen en verder uitgebreid worden naar Amsterdam/Schiphol.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie