‘De kwaliteit telt, niet de kwantiteit’

20 februari 2013 om 00:00 Nieuws

Het bestuur van Rabobank Amersfoort Jazz heeft om verschillende redenen besloten een andere weg in te slaan. Voorzitter Edward Dijxhoorn: ,,Wij willen ons zodanig onderscheiden van andere jazzfestivals dat de vele duizenden jazzliefhebbers in ons land niet om Amersfoort heen kunnen. De crème de la crème van de Nederlandse jazz komt. Wij programmeren unieke combinaties met jazzartiesten die je nergens anders vindt. Een zeer gevarieerd ‘high art’-festival met exclusieve concerten. Voorbeeld hiervan is het Global Village Festival Stage op de zaterdag op het Lieve Vrouwekerkhof. Bijzonder is ook dat veel musici hier in Amersfoort hun nieuwste cd’s presenteren en uiteraard ten gehore brengen. Voor ons telt de kwaliteit, niet de kwantiteit.’’

Jazzfestival wordt ‘high art’-festival AMERSFOORT - Het Amersfoorts Jazzfestival legt de komende jaren de nadruk op kwaliteit. Het evenement in de binnenstad profileert zich als een ‘high art’-festival met veel variatie, unieke combinaties en exclusieve optredens. Anders dan in het verleden zijn er meer concerten van Nederlandse topmusici en krijgen nieuw talent en winnaars van prestigieuze jazzprijzen volop gelegenheid zich te presenteren. De komende editie van het jazzfestival vindt plaats van 16 tot en met 19 mei.

Festivaldirecteur Alexander Beets vult aan: ,,De periode om steeds meer publiek te willen trekken sluiten we af. Wij streven er niet meer naar om 100.000 bezoekers te hebben. Daarvoor moet je dure toppers contracteren die naar verhouding een te grote wissel trekken op het budget. Als je dat schrapt kun je de diepte in, kun je meer bands programmeren en dat doen we nu dus ook. Dit betekent bijvoorbeeld dat wij ruimte hebben om winnaars van prestigieuze jazzprijzen te contracteren. Denk aan Edison-winnaar Bart Wirtz, de winnaar van de Dutch Jazz Competition Kapok, de winnaar van het Prinses Christina Concours, en niet te vergeten het Nationaal Jeugd Jazz Orkest.’’

Beets steekt niet onder stoelen of banken dat bij de besluitvorming ook de steeds toenemende veiligheidseisen een belangrijke rol hebben gespeeld. ,,We zien al een paar jaar een tendens dat het steeds moeilijker wordt grote concerten in de binnenstad te organiseren. Veel publiek betekent strengere eisen en meer beveiligers. Dit is ook de voornaamste reden dat wij op de Hof geen podium meer neerzetten. Wij zijn nu in gesprek met de horeca om te kijken op welke wijze de Hof aan kan haken bij het festival.’’

De kroegentocht op vrijdagavond blijft een belangrijk onderdeel van het jazzfestival. Beets: ,,Omdat we nu ook op de vrijdag tot middernacht buitenconcerten organiseren op het Lieve Vrouwekerkhof en de Groenmarkt, kan het daarna in de omringende kroegen binnen verder gaan.’’ Nadat vorig jaar de Appelmarkt weer terugkwam als buitenpodium, wordt er dit jaar op de zaterdagavond voor het eerst na lange tijd ook weer een podium op de Varkensmarkt neergezet.

Het festival gaat officieel van start op donderdag 16 mei in De Flint met een concert van het Jazz Orchestra van het Concertgebouw met de in Amerika geboren jazz-zangeres Madeline Bell. Voor dit concert wordt entree gevraagd.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie