Gedeputeerde Van Lunteren wil 'robuuste oplossing' voor de Westtangent

19 december 2012 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT - Als de gemeenteraad niet kiest voor een 'robuuste oplossing' voor de westelijke rondweg, dreigt de provincie de regie over te nemen. De oplossing van Gedeputeerde Staten (GS) is er een die uitgaat van een ongelijkvloerse kruising van het spoor bij de Barchman Wuytierslaan: een tunnel of een viaduct dus. ,,Als de gemeente het niet kan, doen wij het'', zegt gedeputeerde Remco van Lunteren. Hij is sinds drie jaar VVD-gedeputeerde met de portefeuille Mobiliteit, Economie en Financiën. Van Lunteren hoopt dat de Amersfoortse gemeenteraad komt met een eigen voorstel, dat voldoet aan bepaalde randvoorwaarden.

door John Spijkerman

Met het oog op de onderhandelingen voor een nieuw college in Amersfoort schreven GS op 6 december een brief aan burgemeester Bolsius. De vraag was deze brief door te spelen aan informateur Geert Jansen. Volgens GS is de verkeersafwikkeling aan de westzijde van Amersfoort nu en op de lange termijn onvoldoende. ,,Dit is enerzijds het gevolg van de toenemende hoeveelheid verkeer op de weg en anderzijds het gevolg van het toenemend aantal treinen op het spoor. Ter hoogte van de Barchman Wuytierslaan leidt dit tot langere sluiting van de spoorbomen.'' GS stellen dat door de slechte verkeersdoorstroming het risico toeneemt dat het verkeer alternatieve routes kiest door de stad. Op bijvoorbeeld de Stadsring, Hogeweg en Utrechtseweg zou dat tot een slechtere verkeersdoorstroming leiden. Ook constateren GS dat het regionale verkeer van en naar Soest dan alternatieve routes zal gebruiken. Met een ongelijkvloerse spoorwegkruising wordt volgens GS een belangrijk obstakel weggenomen voor auto en fiets en wordt de veiligheid groter. Het zou ook goed zijn voor het openbaar vervoer. ,,Met deze oplossing wordt een verbeterde doorstroming van het verkeer nagestreefd die daarmee het sluipverkeer moet tegengaan'', schrijven GS.

GS erkennen weliswaar dat het in de eerste plaats aan de gemeenteraad van Amersfoort is om een variant te kiezen. ,,Echter, het regionale belang voor een robuuste oplossing en de provinciale financiële bijdrage maakt dat wij toezien nauw toezien op deze besluitvorming.'' GS hopen dat er voor de westelijke ontsluiting na afloop van het informatieproces een breed gedragen oplossing is gevonden. Mocht de gemeenteraad niet kiezen voor een robuuste oplossing, dreigen GS met het voorleggen van een 'inpassingplan' aan Provinciale Staten. De provincie kan dan als hogere overheid de bestemming van een bepaald gebied juridisch laten vastleggen. De gemeente moet die bestemming dan opnemen in het gemeentelijk bestemmingsplan. Het nemen van een inpassingsbesluit is een juridisch middel waarmee de provincie zijn eigen belangen kan doorvoeren.

Gedeputeerde Remco van Lunteren herkent zich niet in het beeld dat de provincie zich schuldig maakt aan chantage of dreigementen in de discussie rond de westelijke ontsluiting. ,,Wij geven aan wat belangrijk is. Ik vind het zuiver en eerlijk het aan de voorkant te doen. Ik heb liever dat iemand van te voren zegt hoe hij in de discussie staat dan dat hij er achteraf mee komt.''

De Amersfoortse gedeputeerde Remco van Lunteren benadrukt dat het hier om een collegestandpunt van Gedeputeerde Staten gaat. ,,We geven alleen aan de voorkant af wat onze afwegingen zijn. Hou daar rekening mee. Het is beter van te voren te weten hoe wij erin zitten en waaraan een oplossing getoetst wordt.''

Als er toch een oplossing uit de bus komt voor de westelijke ontsluiting waar de provincie niet gelukkig mee is, heeft deze het recht om een inpassingsbesluit te nemen. ,,Dat is een recht ons bij wet gegeven. Dat zit ingebakken in de provinciewet en de wet op de ruimtelijke ordening.'' Van Lunteren stelt dat een dergelijk besluit ook een democratisch besluit is, want Provinciale Staten moeten nog wel instemmen met dat voorstel.

Dat de provincie zich het recht voorbehoudt in te grijpen, komt omdat de kwestie het provinciaal belang raakt. ,,Het ontlasten van de provinciale wegen is een bovenlokaal belang. Deze weg heeft een directe invloed op de onderliggende wegenstructuur. Anders krijg je sluipverkeer van Soest tot Baarn. Je probeert zoveel mogelijk verkeer te houden op de wegen waarvoor ze bedoeld zijn.'' Ook verwacht hij een positieve uitwerking op de rijtijd voor het openbaar vervoer.

Voor de aanleg van een viaduct of tunnel voor de westelijke ontsluiting is 60 miljoen beschikbaar uit de zogenaamde VERDER-gelden. Deze gelden zijn bedoeld voor het verbeteren van de regionale mobiliteit. GS benadrukken dat oplossingen wel op een goede manier binnen de omgeving moeten worden ingepast en moeten passen binnen de financiële kaders. 'Flauwekul', noemt Van Lunteren de suggestie dat er een VVD-lobby aan het werk zou zijn om ervoor te zorgen dat er een viaduct of tunnel komt aan de Barchman Wuytierslaan.

Volgens Van Lunteren is van belang dat de gemeenteraad zich realiseert dat ook andere varianten mogelijk zijn. ,,Misschien moet je wel kijken naar oplossingen die eerder zijn afgevallen.'' Belangrijk is wel dat een gekozen oplossing 'robuust' moet zijn. Voor Van Lunteren en voor GS is dat een oplossing die uitgaat van een ongelijkvloerse oplossing. De 0+ of 10+ variant is volgens Van Lunteren niet 'toekomstvast'. ,,Dat is een oplossing voor tien jaar. Als je een investering doet, moet je er op lange termijn wat aan hebben, en het probleem niet tien jaar voor je uitschuiven.''

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie