‘Het gaat om het wauw-effect’

5 december 2012 om 00:00 Nieuws

Martin Lindelauf (52) is terug in Amersfoort en heeft zijn oude stiel weer opgepakt, dat van hotelmanager. Na de ondertekening van het contract in wereldrestaurant 22HIGH, dat met het hotel de foyer deelt, geeft hij een korte rondleiding door zijn hotel in wording. ,,Het is fijn weer terug te zijn”, vertelt hij. ,,Ruim twintig jaar geleden ging ik werken voor Golden Tulip. Ik was onder meer regiodirecteur en werkte vanuit Amersfoort. Daarna was ik directeur van Krasnapolsky in Amsterdam en ging ik vervolgens naar Las Vegas en Portugal. Maar”, gaat hij verder, terwijl hij het gezelschap van genodigden naar de lift begeleidt, ,,ik heb vooral hotels gebouwd en geopend in dienst van Golden Tulip. Zes jaar geleden besloot ik zelf hotels op te zetten.”

Hotelier Lindelauf terug in Amersfoort met Mercure Hotel AMERSFOORT - Het hotel in Het Oppidium aan de Amsterdamseweg wordt een Mercure Hotel. Hotelier Martin Lindelauf zette donderdag onder het toeziend oog van een trotse projectontwikkelaar Hans Vahstal zijn handtekening onder het franchisecontract met Accor, de hotelreus die merken als Sofitel, Novotel, Pullman en Ibis voert. Het chique hotel gaat begin volgend jaar open en heeft 142 kamers.

door André van der Velde

Gaandeweg ontstond de wens om voor zichzelf een hotel te realiseren. ,,Wytze van den Berg van Best Western Hotels, die zijn hoofdkantoor in Amersfoort heeft, wees me op dit project, dat wordt ontwikkeld door Hans Vahstal”, vervolgt Lindelauf met een brede lach, ,,dankzij Wytze sta ik dus hier.” Hier, is letterlijk de tiende etage van het hotel, waar het gezelschap inmiddels is beland. Een deel van de gang heeft al vloerbedekking. Die is, evenals de wanden, vrij donker. ,,Dat dempt het geluid”, legt de hotelier uit. ,,Als het donker is, praten de gasten al snel wat zachter.” Aan het einde van de gang bevindt zich de ´koningssuite´, een ruimte van 80 vierkante meter met over de volle lengte aan de straatkant een grote glazen wand. De suite biedt een prachtig uitzicht op Amersfoort. Algemeen directeur Caro van Eekelen (Accor Nederland) is onder de indruk. ,,Dit is magnifiek’’, zegt ze enthousiast. Deze suite kost straks 390 euro per nacht, maar er zijn ook andere categorieën, zoals de Comfort-kamers vanaf 70 euro per nacht.

Vanaf het eerste moment dat Lindelauf en Vahstal elkaar jaren geleden ontmoetten, klikte het tussen hen. ,,Hans zet enorm in op kwaliteit. Het beste is niet goed genoeg voor hem en hij legt de lat voor zichzelf en voor anderen erg hoog. Precies dat heb ik ook’’, verklaart Lindelauf. ,,Ik wil het verwachtingspatroon niet zomaar waarmaken, nee, ik wil het overtreffen: ‘expectations plus one’.‘’

Op de vraag hoe hij dat wil bereiken antwoordt Lindelauf met enkele voorbeelden. ,,In de lobby krijg je niet de sleutel, we gaan met de gast mee naar de kamer of de suite. Of stel er staat iemand aan de balie die heel erg verkouden is, dan zorgen we voor warme thee op de kamer met citrosan’’, vertelt hij met aanstekelijk enthousiasme. ,,Het gaat om inlevingsgevoel, om kansen om het verwachtingspatroon te overtreffen.’’ Ook wat de inrichting betreft wil hij het standaardhotel overvleugelen. ,,Het wordt een plek met allure. Als je de lobby binnenkomt of een kamer of suite, moet je onder de indruk zijn. Het gaat om het wauw-effect.’’

Hans Vahstal is blij dat Lindelauf voor zijn project, het Oppidium, heeft gekozen. ,,Martin beheerst het vak als geen ander. Ik kon kiezen uit tien hotelketens, maar voor mij was het meteen een uitgemaakte zaak.’’ De ondertekening donderdag was dan ook een nieuwe mijlpaal voor hem. ,,Achttien jaar geleden begonnen we met de vergunningaanvraag bij de gemeente. Drie jaar geleden werd de eerste damwand gezet, vorig jaar opende Dirk van den Broek en straks in januari worden de eerste 26 van de 69 appartementen opgeleverd. Het gaat stap voor stap en dit is nu een geweldige overwinning, een voorbeeld van hoe je als ondernemer kunt bereiken wat je wilt, als je je rug maar recht houdt.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie