CDA variant voor Westelijke Rondweg

23 november 2012 om 00:00 Nieuws

BERGKWARTIER - De fractie van het CDA in Amersfoort heeft een eigen variant ontworpen voor de Westelijke Rondweg. Het CDA kiest niet langer voor een brug of tunnel voor het autoverkeer over het spoor. Alleen voor fietsers en voetgangers zou er in eerste instantie een tunnel gerealiseerd moeten worden. Volgens de partij levert het voorstel de gewenste doorstroming op, is het veiliger en heeft het een geringe impact op de leefomgeving.

Met het voorstel wil het CDA volgens fractievoorzitter Roland Offereins een impasse tussen diverse partijen doorbreken. ,,In de gesprekken met omwonenden en belanghebbenden is gebleken dat er onvoldoende draagvlak is voor een brug of tunnel voor auto's. Ook in de gemeenteraad is er verdeeldheid. Wij blijven van mening dat op lange termijn een ongelijkvloerse kruising voor het autoverkeer gewenst is. Maar wanneer wij daar nu aan vasthouden, ontstaat er een patstelling in de gemeenteraad, waardoor uiteindelijk niets gebeurt. Daarom kiezen wij voor een variant die zowel een voldoende verbetering van de doorstroming, als extra veiligheid voor langzaam verkeer oplevert, met oog voor de leefbaarheid van de omgeving. Bovendien blijft deze variant ruim binnen het budget."

Het college van B en W heeft diverse varianten van bruggen en tunnels laten doorrekenen. De minimale variant bestaat uit het optimaliseren van het bestaande traject over de Daam Fockemalaan en Barchman Wuytierslaan, zonder de kruising met het spoor aan te pakken. Offereins: ,,Omdat deze variant de kleinste impact op de omgeving heeft, kiezen de meeste omwonenden voor deze optie. Maar deze minimale variant voldoet niet aan de gewenste verbetering van de doorstroming, en daarmee niet aan de afspraken die door de coalitiepartijen in het coalitieakkoord zijn gemaakt. Daarom kiezen we ervoor deze variant uit te breiden met een voetgangers- en fietstunnel onder het spoor.''

CDA-raadslid en verkeerswoordvoerder Ingeborg Oostlander stelt dat door het wandel- en fietsverkeer te scheiden van het autoverkeer een betere doorstroming ontstaat dan in de minimale variant. ,,De fietsers en voetgangers kunnen dan door een tunnel het spoor passeren, wat een vlottere en veiligere route oplevert. Bovendien heeft een fietstunnel een veel geringere impact op de leefomgeving dan een viaduct of tunnel voor autoverkeer."

Offereins en Oostlander benadrukken niet te willen dat een toekomstige tunnel of viaduct voor auto's onmogelijk wordt gemaakt. Oostlander: ,,De maatregelen die wij nu voorstellen voldoen op dit moment aan de gestelde criteria. Maar toekomstige ontwikkelingen aan de westkant van de stad, of een verbreding van het spoor, zouden het in de toekomst mogelijk noodzakelijk maken om toch een ongelijkvloerse kruising met het spoor te realiseren. Daarom moet de Westelijke Rondweg nu zo ingepast worden, dat op lange termijn een viaduct of tunnel nog tot de mogelijkheden behoort."

De fractie van het CDA vraagt tijdens een gemeenteraadsbijeenkomst komende dinsdag de steun van andere fracties.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie