Circuitonderwijs - omgaan met verschillen

7 november 2012 om 00:00 Nieuws

KATTEBROEK - Leerlingen leren niet allemaal op dezelfde manier. Daarvoor is het circuitonderwijs ontwikkeld. Op OBS De Meander wordt op deze manier lesgegeven. In Nederland zijn ongeveer 50 scholen die werken volgens dit principe.

Een groot verschil met het reguliere onderwijs zit hem in het feit dat leerlingen zelf een keuze kunnen maken in het verwerken van de stof. Hierbij wordt aangesloten bij de persoonlijke leerstijl van elke leerling. Deze leerstijlen zijn gebaseerd op de leerstrategieën van Kolb, de doener, denker, dromer en beslisser. Elk mens is immers uniek en leert het best op de manier die het dichts bij zijn/haar persoonlijke leerstijl ligt. Op De Meander proberen wij door het aanbieden van deze verschillende leerstijlen zoveel mogelijk uit de kinderen te halen en zo een optimaal leerresultaat te bereiken.

De kinderen kiezen via een keuzebord. Ze hangen hun naam in de zogenaamde hoek waarin ze willen werken. Is de hoek vol dan moeten zij een andere keuze maken.

Leerlingen worden opgeleid tot zelfstandige mensen die eigenaar worden van hun eigen leerproces. Ze leren omgaan met uitgestelde aandacht, de leerkracht is immers niet altijd direct beschikbaar. Kinderen leren ook plannen. Zij moeten de stof die in de toets aan de orde komt altijd geoefend hebben voordat zij de toets gaan maken.

Zelfstandig werken gebeurt op verschillende manieren. In elk lokaal hangt een verkeerslicht. Dit verkeerslicht laat de kinderen zien hoe zij zich in de groep moeten gedragen. Is het verkeerslicht rood, dan moet het helemaal stil zijn. Is het verkeerslicht oranje, dan mag er overlegd worden. Bij groen licht mag er ook aan de leerkracht gevraagd worden. Wanneer het verkeerslicht rood is, dan is de leerkracht bezig met leerlingen die aan de instructietafel zitten. Dit zijn kinderen die aan de onder- of bovenkant extra aandacht vragen.

De kinderen zijn ook in het bezit van een zogenaamd vraagtekenblokje. Hiermee laten zij aan hun tafelgroepje zien of zij een vraag hebben, gestoord mogen worden (bijvoorbeeld omdat een andere leerling een vraag heeft) of dat zij stil willen blijven doorwerken.

Kinderen worden niet aan hun lot overgelaten. De instructie is altijd klassikaal. Alle kinderen zijn hierbij betrokken. Pas na de uitleg gaat er gekozen worden via het keuzebord. De hoeken waarin de leerlingen kunnen werken zijn geënt op verschillende leerstijlen. Kinderen kunnen bijvoorbeeld stof verwerken vanuit het leerboek, via de computer, via een spelletjeshoek, enzovoort. De leerkracht is altijd de sturende factor tijdens het kiezen. Hij of zij houdt goed in de gaten dat leerlingen wisselen van hoek. Niet elke dag in dezelfde hoek werken levert ook op dat kinderen met diverse leerstijlen in aanraking komen.

De kinderen kijken veel van hun eigen werk zelf na. Zij noteren hun score op een aftekenkaart en de leerkracht neemt steekproeven om te zien of leerlingen het goed doen. Op die manier worden leerlingen niet alleen via toetsmomenten gevolgd.

OBS De Meander bestaat inmiddels meer dan 20 jaar. Al vanaf het begin wordt gewerkt met dit onderwijsmodel. Het is dus niet nieuw. Maar het is wel telkens vernieuwend. Het vraagt van de leerkracht een andere houding dan in een traditionele onderwijsvorm. Dat maakt het ook voor de kinderen zo aantrekkelijk.

Voor wie meer wil weten van het circuitonderwijs organiseert OBS De Meander een open avond. Belangstellenden zijn welkom op maandag 19 november vanaf 20.00 uur. U kunt dan zien hoe het circuitonderwijs er in de praktijk uitziet, de school van binnen zien en gesprekken voeren met leerkrachten en directieleden.

OBS De Meander is te vinden aan Het Avontuur 45 (Kattenbroek) in Amersfoort.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie