Afbeelding
BDU

Nieuwe stations in Amersfoort voorlopig niet haalbaar

27 juni 2012 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT- Het lijkt niet haalbaar dat er vóór 2030 in Amersfoort een nieuw station bijkomt. Dat blijkt uit een onderzoek dat de gemeente Amersfoort samen met de provincie Utrecht is gestart naar de haalbaarheid van haltes bij het Dierenpark, het Eemplein/Meridiaan en bij Liendert. In het onderzoek is gekeken hoe het spoorsysteem in Amersfoort versterkt kon worden. Een nieuw station zou vooral ten koste gaan van de bestaande stations.

In de studie hebben provincie Utrecht en gemeente Amersfoort nauw samengewerkt met ProRail en NS. Voor de vervoerder NS of Connexxion is er in geen van de drie gevallen sprake van een 'positieve businesscase. De oorzaak zou er in gelegen zijn dat Amersfoort met Station Amersfoort al de beschikking heeft over een heel sterk station en met station Schothost een redelijk sterk station heeft. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat het spoornetwerk in Amersfoort versterkt kan worden door in te zetten op bestaande stations. Een nieuw station gaat vooral ten koste van een bestaand station. Elke stop extra is bovendien onwenselijk voor de doorgaande reiziger doordat de reistijd toeneemt.

Voor de locatie Dierenpark zouden grote infrastructurele investeringen nodig zijn. Om een bediening van vier keer per uur mogelijk te maken, is het nodig om op het traject Utrecht-Harderwijk een inhaalmogelijkheid te creëren. Dit betekent dat ter hoogte van Putten-Harderwijk of Overvecht-Den Dolder het spoor verdubbeld moet worden. Het aantal reizigers dat gebruik zou maken van de halte Dierenpark zou te laag zijn.

Een halte bij het Eemplein/Meridiaan zou kunnen bijdragen aan een betere bereikbaarheid van de binnenstad, maar blijkt erg lastig inpasbaar te zijn, zowel ruimtelijk als in de dienstregeling. Bij het Eemplein liggen veel wissels, die erg duur zijn om te verplaatsen. Halte Meridiaan is iets minder slecht in te passen, maar daar begint in het spoor wel het hoogteverschil voor de fly-over die verderop ligt. Dit hoogteverschil veroorzaakt dure ingrepen. Voor het laten stoppen van NS-treinen is het nodig om nabij halte Meridiaan een hogesnelheidswissel te verplaatsen. Dit is niet op inpasbaarheid getoetst. omdat het zeer complex is. De kosten zouden kunnen variëren van grofweg minimaal enkele miljoenen tot enkele tientallen miljoenen euro's.

Halte Amersfoort Oost bij Lindert zou qua dienstregeling alleen te realiseren zijn met negatieve consequenties voor de dienstregeling van NS. Connexxion rijdt de Valleilijn en kan daarom als enige vervoerder bij een station Amersfoort Oost stoppen. Een stop op Amersfoort Oost heeft echter negatieve consequenties voor de reizigers op het NS-traject Utrecht-Harderwijk. Zij krijgen te maken met een onwenselijke scheve ligging van de vertrektijden van treinen in het uur zodat er niet precies een kwartier tussen twee treinen ligt, maar bijvoorbeeld afwisselend 12 minuten en 18 minuten en een lagere betrouwbaarheid.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie