'Busroutes over Varkensmarkt handhaven'

30 maart 2012 om 00:00 Nieuws

BINNENSTAD - De busroutes over de Varkensmarkt moeten worden behouden, vindt het college van b en w. Bewoners van de Zuidsingel en een bewoner van de Westsingel hadden bij het college geklaagd over langsrijdende bussen. B en w wijzen erop dat een mogelijke alternatieve route over de Stadsring langzamer is en daardoor duurder. Dat zou weer ten koste kunnen gaan van andere buslijnen. B en w concluderen dat de voordelen van de huidige route groter zijn dan de nadelen.

De bewoners wilden dat de bussen een andere route zouden nemen, omdat zij aangaven geluid- en trillingshinder te ondervinden. Het college heeft met Connexxion en de provincie Utrecht gesproken over een alternatieve route over de Stadsring. Maar Connexxion en de provincie zijn geen voorstander van dit alternatief. Zij vinden dat de bushalte op de Varkensmarkt goed wordt gebruikt en wijzen erop dat de bewoners van Kruiskamp, Liendert, Rustenburg, Schothorst, Zielhorst en Vathorst op deze manier een goede verbinding hebben vanuit de binnenstad. Juist na het winkelen met gevulde tassen is het voor bewoners prettig om hartje stad in de bus te kunnen stappen, vindt het college. Ook de kinderen van de muziekschool maken intensief gebruik van deze halte.

B en w merken op dat tijdens de werkzaamheden aan de kades van de Westsingel de bussen tijdelijk via een omleiding over de Stadsring reden. Tijdens de tijdelijke omleiding bleek dat minder mensen gebruik maakten van de bus. Momenteel rijden lijn 5 (richting Vathorst), lijn 6 en 7 (beide richting Liendert en Rustenburg) weer hun route over de Varkensmarkt. De bussen rijden overdag, op werkdagen, alle drie in een frequentie van vier bussen per uur. Een nadeel van de huidige route is volgens het college de minder veilige situatie op de Varkensmarkt zelf. Maar b en w accepteren de nadelen voor de verkeersveiligheid door de bussen over de singels en op de Varkensmarkt.

Het college zegt oog te hebben voor de belangen van de bewoners van de Zuidsingel en Westsingel. Met de bewoners van de Zuidsingel wordt verder gezocht naar eventuele andere oplossingen. B en w willen dat Connexxion zich aan de toegestane maximumsnelheid van 30 km per uur gaat houden. ,,We vinden het belangrijk dat de chauffeurs zich ook gewoon aan deze snelheid houden. We zullen dit scherp in de gaten houden. Op deze manier wordt de trillingshinder zoveel mogelijk beperkt. Daarnaast zijn we met de bewoners in overleg over eventuele andere oplossingen. Snelheidsremmers in de vorm van drempels zijn hier niet wenselijk omdat drempels ook trillingshinder veroorzaken.''

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie