Digibord vervangt schoolbord

23 november 2011 om 00:00 Nieuws

In het lokaal van Sanne Pit hangt op de plek van het ouderwetse schoolbord een wit digibord. De Amersfoortse Berg heeft inmiddels tien van die digiborden. Ze kosten 4500 euro per stuk en er komen er meer. Het digibord is onmisbaar bij de nieuwe vorm van digitaal lesgeven in het voortgezet onderwijs. Via de website van De Digitale Klas is lesmateriaal beschikbaar dat docenten in hun lessen kunnen gebruiken. Het gaat om interactieve opdrachten, filmpjes, audio, toetsen en al het beeldmateriaal uit de methode. ,,De Digitale Klas is een soort platform waarin alle uitgeverijen uiteindelijk deelnemen’’, zegt uitgeefmanager Maurice Aarts van uitgever ThiemeMeulenhoff. Voor De Digitale Klas werkt ThiemeMeulenhoff samen met de Digitale Klas BV.

Amersfoortse Berg loopt digitaal voorop AMERSFOORT - Het schoolbord en krijtje zijn definitief verleden tijd bij de aardrijkskundelessen van Sanne Pit. Al meer dan vijf jaar geeft hij Aardrijkskunde op Scholengemeenschap de Amersfoortse Berg. Pit heeft de afgelopen twee jaar zijn lessen verzorgd met de website van de zogenaamde ‘Digitale Klas’. De Amersfoortse Berg was een van de scholen die in de pilotfase van De Digitale Klas meedraaide. Docenten en schoolleiders uit de regio werden op 3 november op de Amersfoortse Berg getraind om met De Digitale Klas te leren werken .

door John Spijkerman

Sanne Pit geeft vooral les in de onderbouwklassen. De helft van zijn lessen is digitaal. Voor de aardrijkskundeles die hij woensdag in mavo-2 geeft, gebruikt hij het digibord. Vandaag gaat het over segregatie in woonwijken. Via google earth gaat het via de Dollardstraat in het Soesterkwartier naar het Centre Pompidou in Parijs. De kaartjes die op het digibord worden vertoond, staan ook in het boek van de leerlingen. Leerlingen worden naar voren gehaald en kunnen met cirkeltjes op het digibord ‘slepen’ om aan te geven waar segregatie plaatsvindt. Er worden veel beelden gebruikt. Op soortgelijke manier wordt ook er ook gesproken over stadsvernieuwing. ,,Ook saaie onderwerpen, worden doordat je het interactief maakt, leuk’’, vindt Aarts.

Door de grotere afwisseling in de stof, wordt de spanningsboog van de leerlingen opgerekt, is de ervaring van docent Pit. Bovendien blijft de stof volgens hem beter hangen bij de leerlingen. Thuis kunnen leerlingen de les nog eens op hun gemak nakijken via de elektronische leeromgeving. Het digitaal onderwijs ligt Pit wel. ,,Voordat ik hier ging werken, heb ik in de ICT-sector gewerkt.’’ Het is volgens hem echter geen voorwaarde om goed met het digibord overweg te kunnen. ,,Binnen onze vakgroep hebben ook de minder digivaardige docenten dit zich eigen gemaakt.’’ Docenten kunnen de digibordlessen op eenvoudige wijze aanpassen. ,,Dat scheelt in de voorbereiding. Normaal moet je al het materiaal zelf ontwikkelen. Door De Digitale Klas staat er voor elke methode een les klaar. Er wordt een standaardles aangeboden, maar ik kan daar zelf aanpassingen in maken, waardoor ik mijn eigen les kan maken. Het activeert je eigen denken over hoe je les eruit ziet en stimuleert de creativiteit.’’

Leerlingen zijn enthousiast over het gebruik van het digibord. ,,Het is anders dan alleen een boek, minder saai’’ vindt Justin. ,,Wij houden van modern, van bewegende beelden’’, zegt Max. ,,De vorige docent die we hadden was minder modern. Dit past veel beter bij ons.’’ Pit herkent zich in deze geluiden. ,,Vorige week hadden we een gesprek met groepsleerlingen. Zo’n 90 procent van de leerlingen verveelt zich dagelijks op school. Het digibord vinden ze veel boeiender.’’

,,Digitaliseren in het onderwijs is moeilijk’’, realiseert uitgeefmanager Aarts zich. ,,Aan de ene kant staat de schoolleiding die veranderingen wil in de klas. Aan de andere kant zijn er de docenten die elk hun eigen stijl hebben. Het leuke van het digitale schoolbord is dat het de eigen stijl van de docent en de wens van de schoolleiding bij elkaar brengt.’’ Docenten krijgen een training als ze ‘digitaal gaan’. ,,We leren docenten hoe het werkt en geven ze een stevige inhoudelijke training waarin ze leren hoe ze lessen kunnen maken en aanpassen. Vorig jaar zijn we bij aardrijkskunde begonnen met een pilot. Dit jaar is het verder uitgerold naar geschiedenis, Frans, Engels, Nederlands en natuurkunde.’’ En wat als de stroom uitvalt? ,,Als leerkracht heb je dan toch altijd wel twintig boeken in de klas staan.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie