Werken aan de ondergrondse spoorkruising

26 oktober 2011 om 00:00 Nieuws

Aan de westzijde van het station wordt een onderdoorgang voor treinen gebouwd. Direct omwonenden aan de Barchmann Wuijtierslaan konden van 19 tot en met 24 oktober op kosten van ProRail de nacht elders doorbrengen.

AMERSFOORT - Het treinverkeer bij Amersfoort werd op op vrijdag 21, zaterdag 22 en zondag 23 oktober omgeleid. Dat gebeurde in verband met werkzaamheden aan het spoor. Van woensdag 19 tot en met maandag 24 oktober werkte ProRail dag en nacht aan het spoor in Amersfoort. Fotograaf Gert Wagelaar volgde de werkzaamheden op de voet en maakte een impressie..

Met de aanleg van de dive-under kunnen treinen elkaar straks vrij kruisen. Dit betekent dat treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten en de kans op vertragingen kleiner wordt. Vanaf eind 2012 kunnen treinen gebruik maken van de dive-under. Deze ondergrondse spoorkruising is een betonnen U-vormige bak, deels overkapt. De bak wordt 640 meter lang. Het overkapte deel is 210 meter lang, de westelijke toerit is 240 meter lang en de oostelijke toerit bijna 190 meter.

Op zaterdag 22 oktober kon het project 'Vrije Spoorkruising Amersfoort West' van dichtbij worden bekeken. De grote betonnen dekplaten werden het spoor ingereden. Tijdens deze grootschalige werkzaamheden werden tijdelijk de sporen verwijderd en werden de damwanden voor de dive-under geplaatst. Naast werk aan de dive-under werden fundatiepalen aangebracht voor het nieuwe geluidsscherm langs het spoor tussen Utrecht en Amersfoort.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie