Citymarketeer: ‘Amersfoort toeristisch in trek’

19 oktober 2011 om 00:00 Nieuws

,,De cijfers van hotel.com klinken heel indrukwekkend, maar hotel.com is slechts één van de internetsites die hotelboekingen doet en misschien zijn er meer hotels die een samenwerking zijn aangegaan hotel.com’’, relativeert de citymarketeer de positieve cijfers. Wel verwijst Dennis Sille naar een monitor van de provincie Utrecht uit 2010. Uit dit onderzoek dat één keer in de twee jaar plaatsvindt aar het dagtoerisme in de provincie, blijkt dat het dagtoerisme sinds 2008 met 4,7% is gestegen. ,,Onze eigen VVV merkt ook duidelijk een grotere toeloop van toeristen. Het aantal bezoekers is verdubbeld.’’

AMERSFOORT - Het aantal zoekopdrachten naar hotelkamers in Amersfoort is het afgelopen jaar met 330 procent gestegen, meldt de boekingssite hotel.com. Volgens citymarketeer Dennis Sille kan daaruit niet automatisch worden geconcludeerd dat er veel meer gebruik wordt gemaakt van Amersfoortse hotels. Toch zijn er volgens Sille wel andere cijfers waaruit blijkt dat het toerisme en het ‘zakelijk verkeer’ in Amersfoort in de lift zit. Vorig jaar alleen al kwamen er ruim 1 miljoen toeristen naar Amersfoort.

door John Spijkerman

Vrij recent is de informatie die Sille afgelopen donderdag binnenkreeg over een onderzoek van VVV Nederland naar de 21 grote steden in Nederland. Voor het onderzoek worden door het bureau Van Spronsen en Partners per stad 400 toeristen geïnterviewd naar onder meer het winkelaanbod, de horecavoorzieningen en de pleinen. ,,Twee jaar geleden stonden wij als Amersfoort 17e in dit onderzoek. Vorig jaar stonden we op de 14e plaats en nu staan we op plek 8. Uit het onderzoek blijkt een grote stijging in waardering voor onze stad. We willen de toeristische marketing nog verder intensiveren en nog nadrukkelijker de samenwerking met regiogemeenten zoeken.’’

Behalve aandacht voor de toeristische markt richt citymarketeer Sille zijn pijlen ook de zakelijke markt. ,,Met de campagne locatieamersfoort.nl willen we de meer zakelijke markt naar Amersfoort krijgen. We werken samen met 150 bedrijven uit de regio om Amersfoort te presenteren als aantrekkelijke locatie voor beurzen, congressen, vergaderingen en bijeenkomsten.’’ In november is locatieamersfoort.nl tijdens de beurs Management Support Event in de Jaarbeurs in Utrecht aanwezig met een stand.

Citymarketeer Sille kan wel wat oorzaken aangeven voor de toename van de belangstelling voor Amersfoort. ,,Het komt door de samenwerking die we zijn aangegaan met de VVV, met de binnenstadondernemers die samenwerken voor de website tijdvooramersfoort.nl. Sille vertelt dat de website al 400.000 bezoeken heeft geregistreerd, waarvan de helft buiten de regio.

Ook hebben toeristische publicaties over Amersfoort in dagbladen en tijdschriften een positieve uitwerking. Voor de toekomst wordt er nog nadrukkelijker samengewerkt met buurgemeenten, regiogemeenten en binnenstadondernemers. Vorig jaar hebben ruim een miljoen toeristische bezoekers Amersfoort bezocht.

Campings Veluwe

,,Sinds begin deze zomer hebben we ook gecommuniceerd richting anderstalige toeristen. Vooral op hotels en campings op de Veluwe is geprobeerd Engelstalige en Duitstalige toeristen voor Amersfoort te interesseren. Dat gebeurde via de website www.visitamersfoort.com. Het heeft resultaat gehad, want via de VVV Amersfoort hoorde hij dat Engelstalige en Duitstalige toeristen Amersfoort hebben bezocht.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie