Weerstand tegen reclamebelasting

20 juli 2011 om 00:00 Voorpagina

,,Het gaat er niet om dat we niet willen betalen’’, stelt Van Raay. ,,Maar ik snap niet dat een Turks naaiatelier en een kleine kapsalon nu 800 euro moeten betalen, terwijl grote bedrijven weinig betalen.’’

BINNENSTAD - Veel ondernemers op de Kamp, Zuidsingel en Bloemendalsestraat overwegen een bezwaar in te dienen tegen de aangifte die zij hebben ontvangen voor de nieuwe reclamebelasting. ,,Wij vinden dat kleine ondernemers onevenredig veel moeten betalen’’, vertelt Johanna van Raay van Skitzo aan de Kamp 40. ,,Ook weten wij niet waar het geld straks aan wordt besteed.’’ De opbrengst van de reclamebelasting is bedoeld voor de invoering van het Ondernemersfonds. Uit dat fonds moeten promotionele activiteiten in de binnenstad worden betaald.

door John Spijkerman

Onlangs stemde de gemeenteraad in met de invoering van een reclamebelasting voor ondernemers in de binnenstad. Afhankelijk van de reclameuitingen op hun zaak, moeten ondernemers belasting betalen aan de gemeente. Die sluist de opbrengst - zo’n 300.000 euro - door naar het Ondernemersfonds.

In een brief die door Johanna van Raay van Skitzo werd rondgebracht bij ondernemers in de binnenstad werd hen gevraagd bezwaar te maken tegen de aanslag voor de reclamebelasting. Ondernemers konden dat kenbaar maken bij Ontwerpstudio Back aan de Kamp 42. Daar zijn al zeker 35 reacties op binnengekomen, vertelt eigenaar Reinier Meuwissen van Back. Zijn zaak zit nog maar een maand aan de Kamp. Aanvankelijk was hij tegen de belasting. Nu staat hij er ambivalent tegenover. Meuwissen heeft wel behoefte aan een gezamenlijk fonds om de binnenstad te promoten, maar plaatst kanttekeningen. ,,Degenen die het meest profijt hebben, moeten het meest betalen. Misschien moeten we kijken naar een betere manier om een bijdrage te leveren.’’ Volgens Meuwissen zijn de tegenstanders onvoldoende geïnformeerd en staan zij argwanend over hoe de gelden uit het Ondernemersfonds wordt verdeeld over alle ondernemers.

,,Ik wil geen tweestrijd in de binnenstad’’, zegt Hans Koorman van Foto Wiegers. Koorman heeft sterk het gevoel dat de invoering van de reclamebelasting uit de koker van de horeca-ondernemers in de stad komt. ,,Ik ben niet tegen, maar het moet wel proportioneel zijn en er moet draagvlak zijn.’’ Koorman zegt in ieder geval bezwaar te zullen maken tegen zijn aanslag omdat hij het niet eens is hoe hij wordt belast voor reclame-uitingen op zijn zaak.

De Stichting Ondernemersfonds Binnenstad wil in gesprek met ondernemers die kritisch zijn over de de reclamebelasting en heeft op 31 augustus een vergadering belegd.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie