‘Hele school is tentoonstelling’

23 februari 2011 om 00:00 Nieuws

SCHOTHORST - Donderdagavond 17 februari sloot De Weesboom het vier weken durende project Beelden op bijzondere wijze af. In de groepen konden de velen belangstellenden alle prachtige kunstwerken van de kinderen bewonderen. Daarnaast kon men genieten van de Living Statues, oftewel kinderen die als Levende Standbeelden door de hele school heen opgesteld stonden.

Weesboom sluit project Beelden spectaculair af

door Carole Kuis

De afgelopen weken hadden de leerlingen in workshops met de enthousiaste ouders Carla Nonkes en Alfons Hurenkamp in workshops aan dit onderdeel gewerkt. Bij alle beelden stond een geldbakje en wanneer daar geld in gegooid werd kwam het tot leven. Uiteraard werd er gul gegeven door de vele trotse ouders, opa’s en oma’s en leerkrachten. Het was dan ook een prachtig gezicht al die figuren van klein tot groot, dat ging van voetballers, clowns, acrobaten, spiderman tot aan The Voice of De Weesboom en heuse modellen op de catwalk. De leerlingen zaten helemaal in hun rol en hadden ook zelf de benodigde attributen geregeld. Een prachtig staaltje samenwerking. Ook de schitterende kunstwerken die in de ateliers gemaakt waren, werden uitvoerig bewonderd.

Ilse Spetter, leerkracht, kunstenares en slotcoördinator: ,,De hele school is een grote tentoonstelling. Bijna alle werkstukken zijn driedimensionaal en de kinderen hebben met zoveel verschillende materialen gewerkt. Twee soorten klei, ijzerdraad, papier, karton en kosteloos materiaal. We hebben in de onderbouw het verhaal van Joris en de Draak verteld en het beeld vervolgens gekleid evenals Alice in Wonderland. De kleuters hebben de giraffen van Dikkertje Dap van doosjes nagemaakt en alle resultaten zijn even schitterend. Ze zijn anders gaan kijken, het taalaspect kwam aan de orde en hun fantasie werd geprikkeld.

Uiteraard hebben we kunstenaars besproken, hoe zijn ze tot het ontwerp van een bepaald beeld gekomen, waar zijn ze van gemaakt en wat drukt het uit. Vervolgens zijn de kinderen zelf gaan ontwerpen en aan de slag gegaan. In een powerpoint presentatie passeerden alle beelden die Amersfoort rijk is de revue. Regelmatig klonk het ‘die ken ik’. We besteden veel tijd, naast uiteraard de andere vakken, aan beeldende vorming en materialen onderzoek. Daarin differentiëren we veel en je ziet de ontwikkeling van de kinderen. De kunsturen staan op een hoger plan, de leerlingen hebben er over nagedacht en zich laten inspireren.’’

In de bovenbouw werden met acrylverf stillevens van beelden geschilderd en mens/dier figuren gekleid.

Leraar en kunstenaar Jan Dekker, die regelmatig met zijn tekeningen en schilderijen exposeert, had zich met zijn 7/8 groep geïnspireerd op het werk van zijn oud docent van de Kunstacademie Marc Ruygrok, bekend van onder andere de woordbeelden ‘Waar is het/Is het waar’ langs het Valleikanaal. De leerlingen hadden een woord met een voor hen speciale betekenis getekend en vervolgens driedimensionaal vormgegeven.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie