Filmmaker Arya Tariverdi wil met alle partijen praten

2 februari 2011 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT - De fictiefilm over de moord op de 16-jarige Babak Hadjipour gaat er nu echt komen. Filmmaker Arya Tariverdi voert de komende twee maanden gesprekken met direct betrokkenen. Bijzonder is dat Tariverdi nu ook ‘on speaking terms’ is met vrienden van dader Sidney. ,,We willen de research zo breed mogelijk opzetten en roepen alle partijen en betrokkenen op zich bij ons te melden voor een gesprek’’, vertelt hij.

door John Spijkerman

De 16-jarige Babak Hadjipour werd in 2006 op klaarlichte dag doodgeschoten in het centrum van Amersfoort. Toen Tariverdi bekend maakte dat hij een film wilde maken over de dood van Babak werd hem dat aanvankelijk niet door iedereen in dank afgenomen. Voor zijn filmplannen, kreeg Tariverdi weliswaar de goedkeuring van Babaks vader, maar bij diverse media en ook bij ATP Film Company, het bedrijf van Tariverdi, kwamen dreigmailtjes binnen, gericht aan het adres van de filmproducent. Die mailtjes waren afkomstig van iemand die zich ‘Jimmy Zigger’ noemde en die zei te spreken namens een groep. Tariverdi kreeg te horen dat hij geen leven meer zou hebben als hij volhardde in het maken van de film. Aanvankelijk deed hij aangifte bij de politie. Inmiddels is Tariverdi er via de mail in geslaagd contact te leggen met ‘Jimmy Zigger’. Daarom heeft hij zijn politieaangifte ingetrokken. ‘Jimmy Zigger’ en zijn groep zeggen bang te zijn dat Tariverdi in zijn film het verhaal van één kant zou belichten en dat Sidney zondebok zou worden. Volgens ‘Jimmy Zigger’ is dat te kort door de bocht, want ook de groep rond Babak zou niet vrijuit gaan. Volgens Tariverdi heeft hij nooit de bedoeling gehad partij te kiezen. Hij wil graag praten met ‘Jimmy Zigger’ en de groep die hij vertegenwoordigt. Of dat gesprek er ook gaat komen, is nu nog onduidelijk. ,,De toonzetting in de laatste mail is anders’’, vindt Tariverdi. ,,Nu wordt er een deur geopend.’’

Ondertussen is hij al gestart met research voor de film. ,,We willen binnen twee maanden zoveel mogelijk betrokkenen horen.’’ Er is al gesproken met de Stichting Babak en via skype wordt contact gezocht met de vader van Babak die inmiddels in de Verenigde Staten woont. ,,We willen ook gesprekken voeren met de vrienden van Babak, zijn docent, maar ook met de vader van Sidney, met Charrity en met haar moeder.’’ Ook wil hij gesprekken houden met de vrienden van Sidney en met verantwoordelijke bestuurders, waaronder oud-burgemeester Van Vliet.

De film moet nadrukkelijk geen documentaire worden. ,,Het wordt een fictiefilm met enkele bekende namen. Ik heb wel een idee wie ik daarvoor wil benaderen. Dat zijn mensen als Mohammed Chaara en Faya Lourens. Het zijn gezichten die interessant zijn voor de jeugd en ik wil jongeren bereiken met de film.’’ Na twee maanden research wordt er een synopsis van de film gemaakt. Daarna wordt er een scenario ontwikkeld. ,,Misschien maken we wel twee versies: een tv-film van 90 minuten en een film van 50 minuten die op scholen kan worden vertoond.’’ Bij die film zou dan ook een soort handleiding moeten komen, met basisvragen zodat er op school over de film kan worden gediscussieerd. Tariverdi denkt dat er pas volgend jaar kan worden begonnen met filmen. In de film wil hij twee thema’s aansnijden. In de eerste plaats is dat de verharding in de maatschappij, met name onder jongeren. Hij wil laten zien hoe zo’n drama als met Babak kan gebeuren.

In de tweede plaats wil Tariverdi in zijn film de wapenhandel in Nederland aan de orde stellen. Het gaat hem vooral om de vraag hoe jongeren hier zo makkelijk aan wapens kunnen komen.

,,Ik vind dat wij als samenleving, ook het onderwijs en het politiesysteem, schuld hebben aan dit soort incidenten’’, stelt filmmaker Arya Tariverdi. Voor de jongeren heeft hij ook een boodschap. ,,Je kunt wel stoer doen met een wapen, maar ik wil dat jongeren zich realiseren waar zoiets kan eindigen.’’ Omdat het verhaal van Babak echt is gebeurd, staat het dichterbij de jongeren, denkt Tariverdi. Alhoewel de film de werkelijkheid als uitgangspunt heeft, kunnen er ook gebeurtenissen in voorkomen die niet echt zijn gebeurd. ,,Het gaat erom hoe je je doelstelling kunt bereiken, gebruikmakend van een waargebeurd verhaal, zonder dat je een groep in een hoekje stopt’’, besluit Tariverdi.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie