ShareBusiness exporteert kennis

2 februari 2011 om 00:00 Achtergrond

ShareBusiness, dat bijna een jaar geleden van start ging, is feitelijk een onderneming waar gewoon geld verdiend moet worden. Kort samengevat bemiddelt men er in de zoektocht naar hoogopgeleide, ervaren professionals en managers voor bedrijven. Vraag en aanbod komen via netwerken samen en worden op elkaar afgestemd. Niets bijzonders, zou je denken. Toch ligt dat bij ShareBusiness anders, betoogt Van Damme. En dat heeft alles te maken met de visie op ‘zakendoen’, ook wel ‘duurzaam ondernemen’ genoemd.

AMERSFOORT - ‘Mensen beter maken’, is het motto van Barnevelder Camiel van Damme (39). Hij is mede-initiatiefnemer van het bedrijf ShareBusiness in Amersfoort dat tijdelijk ‘kennis’ exporteert naar ontwikkelingslanden. Doel: ‘de wereld een beetje beter maken’. door Hans-Lukas Zuurman

Zijn organisatie, die hij samen met Bart Kraai opzette, zoekt voornamelijk onder zelfstandigen (zzp’ers) niet alleen nieuwe tijdelijke krachten voor een Nederlands bedrijf, maar koppelt tevens een bijzondere voorwaarde aan de deal. En die luidt dat de bewuste onderneming gedurende een periode van drie tot vier weken via de gevonden man of vrouw kennis gaat uitwisselen met een bedrijf in een ontwikkelingsland - of ‘kansenland’, zoals ShareBusiness het liever uitdrukt.

Nieuwe inzichten

Hierdoor worden economische kansen gecreëerd in ontwikkelingslanden en andersom profiteert ‘het westen’ van nieuwe inzichten, menen ze bij ShareBusiness. ,,Denk wat betreft dat laatste bijvoorbeeld aan het positieve van een sterke gemeenschapszin, daar ontbreekt het ons in het westen nog weleens aan’’, aldus Van Damme.

Hoe zijn ze op dit concept gekomen? ,,In de zomer van 2009 hebben we om ons heen gekeken en ons afgevraagd wat de economische crisis ons zegt. Wat willen we doen en waar doen we het eigenlijk voor? Er mag best verdiend worden, maar betekent dat ook niet dat je een verantwoordelijkheid hebt naar andere mensen toe? Wat zouden we voor hen kunnen betekenen? Hoe kun je mensen ‘beter maken’? Laten we het daar eens over hebben’’, verklaart Van Damme zijn drijfveer. Dat klinkt bijna als een religieus motief. ,,Ik ben gelovig, maar heb minder met het traditionele missiewerk. Ik wil namelijk niets aan anderen opleggen’’, zegt Van Damme.

Hij gelooft heilig in interactie, ook al gaat het om totaal verschillende culturen. ,,Neem acties waarbij men met een groep uit Nederland een school bouwt in een arm land. Je kunt er veel van leren, maar is dat concept gericht op het creëren van kansen voor ondernemers daar? Terwijl Nederlanders stenen stapelen, kijken mensen uit het gastland toe die dat ook prima zelf zouden kunnen. Wat wij beogen met ShareBusiness is dat we door kennis te delen, mensen verder helpen, zodat ze het zelf kunnen. Laatst hadden we een dame uit Rwanda op bezoek. Je vóelde dat ze de genocide had meegemaakt. Ze was getekend door het leven, maar zette wel een rundveebedrijf en nu ook een grootschalige kippenboerderij op. Wij zeggen dan: knoop dat aan elkaar met de kennis die in Barneveld over kippen bestaat en zo’n persoon kan verder vooruit. Voor zulk soort combinaties doe ik dit werk!’’

Om zijn doel te verwezenlijken heeft ShareBusiness onder meer een strategische samenwerking met SharePeople. Deze organisatie speurt naar ondernemingen in ontwikkelingslanden die geschikt zijn voor ‘kennisdeling’. De lokale ondernemer moet een business-case schrijven, zodat degene die uit Nederland overkomt, zich van tevoren goed in de zaak kan verdiepen. Bij kennisuitwisseling moet vooral gedacht worden aan praten over het oplossen van vraagstukken op bijvoorbeeld het gebied van marketing, organisatie en financiën.

SharePeople zendt zelf vooral mensen uit die een vaste baan hebben en ‘kennisdeling’ in het buitenland zien als stap in hun ontwikkeling. ShareBusiness werkt aanvullend op dat concept en richt zich met name op zelfstandige ondernemers in Nederland. ,,Het kost de klant niets, maar een bedrijf doet op deze manier wel wat ‘extra’ voor de maatschappij’’, vervolgt Van Damme. De kosten van de inzet van de zzp’er (tickets, verblijf, opleiding) worden door ShareBusiness betaald uit de marge die het bedrijf ontvangt uit de bemiddelingskosten. ,,Wij nemen dus genoegen met iets minder opbrengst voor onszelf en ontvangen géén subsidie”, aldus Van Damme. ShareBusiness bemiddelt overigens niet uitsluitend voor zzp’ers, maar ook voor mensen met een vaste baan, onderstreept hij: ,,Een bedrijf kan natuurlijk ook besluiten ook eigen mensen op pad te sturen. Dat kan ook een goede spiegel zijn om te ontdekken wat iemand te bieden heeft.’’

Bijna een jaar na de oprichting van het bedrijf, blikt Van Damme tevreden terug: ,,In onze branche is geen bureau dat zo werkt als wij, maar het werkt, merken we! We hopen in 2012 zo’n tweehonderd mensen te hebben uitgezonden.’’

Uit onderzoek van SharePeople onder 400 uitzendingen blijkt dat 80 procent van de missies slaagt: een buitenlands bedrijf maakt er significant meer winst door en dat is ook positief voor de Nederlandse bedrijven die te hulp zijn geschoten: ,,Zo’n kennisdeling zorgt ervoor dat bedrijven zich betrokken tonen bij de wereld om hen heen en daar kun je mee voor de dag komen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt helaas nog te vaak gezien als ‘iets doen met het milieu’, maar ook kennisuitwisseling hoort erbij. Wij merken dat een jonge generatie klaar staat om meer met de wereld om ons heen te doen en de houdbaarheid te bewaken.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie