Weer chloortransporten door Amersfoort

23 maart 2011 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT - De komende maand zullen weer chloortreinen door Amersfoort rijden. In totaal gaat het om 4300 ton chloor die in opdracht van Akzo Nobel vanuit Duitsland wordt vervoerd naar de chloorfabriek van het chemieconcern in het havengebied van Rotterdam. De hervatting van de chloortransporten is tijdelijk. De Amersfoortse SP organiseert dinsdag een protestmars tegen de chloortreinen door Amersfoort.

door André van der Velde

In 2006 kwam na breed maatschappelijk protest een einde aan de structurele chloortransporten, maar incidenteel vervoer is in sommige gevallen toegestaan. Die uitzonderingen zijn vastgelegd in een convenant. Reden dat Akzo Nobel chloor vanuit de chloorfabriek in het Duitse Ibbenbüren naar de Botlek laat vervoeren, is dat de Rotterdamse productie stilligt vanwege groot onderhoud. In 2009 vonden om dezelfde reden ook tijdelijke chloortransporten plaats.

De transporten duren tot half april en vinden 's nachts plaats. Vervoerder DB Schenker voert de opdracht uit. Wanneer de transporten precies plaatsvinden en om hoeveel van de kenmerkende langwerpige cilindrische wagons door Amersfoort zullen rijden, wil het bedrijf niet bekendmaken. ,,Het is niet de bedoeling geheimzinnig te doen'', zegt woordvoerder Jelle Rebbers, ,,maar in het goederenvervoer doen we eigenlijk nooit mededelingen over transporten. In heel Nederland is men in de chemische industrie en luchtvaart na de terreuraanslagen van 11/9/2001 uit veiligheidsoverwegingen terughoudend geworden met het verstrekken van informatie. Althans niet meer dan strikt noodzakelijk.''

Het chloortransport is gebonden aan het zogenaamde chloorregime. Rebbers: ,,Dat betekent dat de treinen met aangepaste snelheid rijden, maximaal 60 kilometer per uur. Bij de railsverkeersleiding worden de transporten gevolgd en de hulpverleningsinstanties zijn op de hoogte gebracht via de Veiligheids Regio's.''

De route die de treinen volgen is de oude chloorroute via Hengelo, Almelo, Deventer, Apeldoorn, Amersfoort, Hilversum, Weesp, Breukelen, Gouda en Rotterdam. ,,We hebben drie alternatieven onderzocht, maar of de afstand zou worden verdubbeld, of het spoor is voorzien van een nieuw beveiligingssysteem dat onze locomotieven nog niet bezitten, of we moeten - bij Deventer - uitvoerig gebruikmaken van het spoorwegemplacement'', aldus Rebbers. ,,Na alle alternatieven te hebben gewogen, bleef inderdaad de oude chloorroute over. Voordeel daarvan is dat de treinen in het rustige tempo kunnen blijven rijden. Er hoeft nergens te worden gestopt.''

De Amersfoortse SP organiseert dinsdag een protestmars tegen de chloortransporten door de stad. ,,We willen Amersfoorters bewustmaken van de risico's van de transporten en hen de gelegenheid geven hun stem te laten horen'', zegt SP-raadslid Ad Meijer. De mars start om 20.00 uur bij de Emmaüskerk aan de Noordewierweg en gaat via het Akzo-gebouw naar het gemeentehuis. ,,De mars moet dan aankomen tijdens het interpellatiedebat dat we hebben aangevraagd.''

Meijer wil opheldering van het college waarom voor de oude chloorroute is gekozen. ,,Deze gaat door dichtbevolkte gebieden met gigantische gezondheidrisico's van dien. Alleen al voor de meer dan 150.000 Amersfoorters. De afweging welke route wordt gekozen moet er een zijn van de politiek, niet van het transportbedrijf'', stelt Meijer

Het SP-raadslid vindt ook dat een burgemeester zijn of haar eigen afweging moet maken bij het toestaan van de transporten door de gemeente. ,,Volgens het convenant zijn er weliswaar uitzonderingen met betrekking tot onderhoud en reparaties, maar de vraag is nu of er echt sprake is van zo'n uitzondering en of de omvang van het transport wel onder het incidentele gebruik valt.''

De SP zet vraagtekens bij het feit dat de Veiligheids Regio's Utrecht is geïnformeerd en niet direct de brandweer en politie. ,,Wij willen dat de hulpdiensten in Amersfoort een hoge mate van paraatheid hebben als er chloortreinen passeren. De verantwoordelijkheid ligt nu bij de Veiligheids Regio. Met die benadering heb ik grote moeite.''

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie