Ruim 300 bezwaarschriften tegen Kersenbaan

8 december 2010 om 00:00 Nieuws

Met de aanleg van het tweede deel van de Kersenbaan dat van de Leusderweg tot de A28 moet lopen, wil de gemeente de bereikbaarheid van de binnenstad verbeteren. Het nieuwe gedetailleerde bestemmingsplan voor de Kersenbaan was nodig nadat de Raad van State in april 2010 het bestemmingsplan Leusderkwartier 2008 had vernietigd omdat dit te globaal was.

AMERSFOORT - De termijn waarop bewoners een bezwaar konden indienen tegen het bestemmingsplan Leusderkwartier Kersenbaan liep vorige week woensdag af. Leden van de bewonersvereniging Kersenbaan Actief togen naar het gemeentehuis en namen de zak van Sinterklaas mee met daarin 310 bezwaarschriften. De bewonersvereniging Kersenbaan Actief had alle bewoners in de wijk opgeroepen bezwaar te maken.

door John Spijkerman

,,De afgelopen weken hebben we acht centimeter aan rapporten doorgespit’’, zegt voorzitter Theo Stubbé van de Bewonersvereniging Kersenbaan Actief. ,,Op basis van die rapporten hebben we twee bezwaarschriften opgesteld over het verkeer en over de milieugevolgen.’’ Die twee bezwaarschriften zijn in de buurt rondgegaan. In totaal hebben 310 bewoners ze ondertekend. Stubbé schat dat er in totaal zo’n 400 bezwaarschriften zijn ingediend. Opmerkelijk is dat het aantal mensen dat bezwaar maakt tegen de Kersenbaan nu een stuk hoger ligt dan dat bij het eerste - inmiddels vernietigde - bestemmingsplan.Toen waren het er 127, nu 400. Volgens Stubbé komt dat omdat de geschiedenis rond de Kersenbaan heeft laten zien dat ‘protesteren helpt.’ Bovendien is volgens hem steeds duidelijker geworden dat de Kersenbaan eigenlijk overbodig is. ,,Niemand begrijpt meer waarom we die weg aanleggen. In de eerste ontwerpen in 2000 is voorspeld dat er in 2010 een file zou zijn, maar die is er niet. Behalve bij het Julianaplein en bij de aansluiting op de A28, maar ook met de Kersenbaan los je die knelpunten niet op.’’ Hij vindt het opzienbarend dat er in de rapporten met één regel wordt vermeld dat de Kersenbaan tot en met 2016 niet open kan in verband met overschrijding van de milieunormen. ,,Na 2017 moeten auto’s schoner zijn.’’ Stubbé denkt dat de aanleg van de Kersenbaan 25 procent hoger zal uitvallen en 33 miljoen gaat kosten. Ik hoop oprecht dat de gemeenteraad zegt ‘Beter ten halve gekeerd’.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie