‘Reconstructie van Hamseweg’

24 november 2010 om 00:00 Nieuws

Voorzitter Carla Hartog en bestuurslid Gert Wagelaar van de VDH zijn blij met de opdracht aan het college. ,,De Hamseweg is onveilig, met name door de rare bocht bij De Noot’’, aldus Hartog. ,,Die zorgt voor een onoverzichtelijke verkeerssituatie. Fietsers rijden er naast elkaar en automobilisten twijfelen of ze er langs zullen gaan of niet. Wonderwel zijn er nog geen ongelukken gebeurd, maar dat kan wel gebeuren. Zeker als het ziekenhuis aan de Maatweg over tweeënhalf jaar klaar is en de Hamseweg nog meer gebruikt zal worden door sluipverkeer.’’

PvdA-motie dwingt inventarisatie af HOOGLAND - Het college van b. en w. moet zo snel mogelijk in gesprek gaan met de Vereniging Dorpsbelangen Hoogland, het wijkbeheerteam, de bewoners en de ondernemers over de verkeersveiligheid op de Hamseweg. Een motie van die strekking is vorige week dinsdag met één stem meerderheid aangenomen. Het college moet aan de hand van de inventarisatie zo snel mogelijk enkele scenario’s voor de reconstructie van de Hamseweg opstellen.

door André van der Velde

Ook andere delen van de Hamseweg zijn verkeerstechnisch niet optimaal, stelt Gert Wagelaar, die binnen de VDH de portefeuille Verkeer heeft. ,,Vanuit de zijstraten is het lastig de weg op te komen en tegenover BOB heb je parkeerplekken die belemmerend werken. De geparkeerde auto’s staan daar namelijk voor een deel op het wegdek. Dan is daar ook nog een bushalte, dus de weg raakt daar snel geblokkeerd.’’

Het college zal in overleg met de inwoners van Hoogland een aantal scenario’s moeten opstellen voor het oplossen van de verkeersproblematiek, zo is de strekking van de aangenomen PvdA-motie. PvdA-raadslid Ramon Smits Alvarez ziet daarin een zetje in de rug van wethouder Hans Buijtelaar. ,,De verkeersproblematiek is de problematiek nummer 1 in Hoogland, maar we kregen de indruk dat de wethouder ondanks dat het in het coalitieakkoord staat, niet de hoogste prioriteit hieraan wilde geven.’’

Een van de mogelijke oplossingen is het Hoevelakense model, waarbij de weg gedeeltelijk zou kunnen worden ingericht als een 30-km zone en nadrukkelijker een winkelstraat wordt. Hartog en Wagelaar willen zich niet voor of tegen een scenario uitspreken. ,,,Het gaat ons puur om de leefbaarheid en verkeersveiligheid’’, zegt Hartog. ,,Maar in mijn beleving hebben de ondernemers er baat bij als mensen op hun gemak boodschappen kunnen doen.’’ Wagelaar aanvullend: ,,Dit is nu wel de kans voor ondernemers om het unieke karakter van de Hamseweg nog beter te benutten. Niemand heeft er wat aan als er een file voor je winkeldeur staat.’’

Wethouder Buijtelaar denkt overigens niet in eerste instantie aan het Hoevelakense model. ,,Ik sta positief tegenover het oplossen van de verkeersproblematiek, maar dat betekent niet per definitie dat een reconstructie zoals in Hoevelaken nodig is. De uitwerking van de scenario’s moet laten zien wat wenselijk en financieel haalbaar is’’, aldus Buijtelaar ,,We zullen begin 2011 binnen het project 30km-zone Hoogland onderzoeken en bespreken welke maatregelen op korte termijn kunnen worden gerealiseerd.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie