‘Mijn bestemming is speelfilms maken’

27 oktober 2010 om 00:00 Achtergrond

Ondanks zijn Perzische achtergrond heeft Tariverdi onmiskenbaar Italiaanse trekjes. ,,Ik ben gek op rode wijn en opera.’’ Dat heeft hij te danken aan zijn opa van vaders kant die van Italiaanse afkomst was. Al jong was Arya bezig met het monteren van films. ,,Toen ik vijf was, huurden we acht-millimeterfilms bij een zaak in Teheran. Ik knipte er stiekem stukjes films tussenuit en maakte m’n eigen ‘commercials’.’’ Toen de eigenaar van de filmzaak doorkreeg dat er in de films werd geknipt, kreeg Arya een stapel oude films van hem met de mededeling dat hij nu naar hartelust kon plakken en knippen. Tariverdi’s liefde voor theater en film ontwikkelde zich snel. ,,Ik hou van sensatie en spektakel. Ik ben opgegroeid met ‘The sound of music’. Die film heb ik zes of zeven keer gezien.’’

Arya Tariverdi (32) is de grote man achter het 29Amersfoortse filmfestival dat van 3 tot en met 7 november voor de vijfde keer wordt 29gehouden. Een zekere internationale uitstraling kan de filmproducent van ATP Film Company niet worden ontzegd. Door zijn aderen stroomt voor driekwart Perzisch en voor éen kwart Italiaans bloed. Tot zijn tiende levensjaar woonde hij in Teheran. ,,Ik heb niets met dorpjes. Geef mij maar de drukte, de toeterende auto’s en de dynamiek van de stad.’’ Door John Spijkerman

Arya Tariverdi groeide op in het Iran van de ayatollahs. Hij is gematigd over de sjah. ,,Ik vind hem geen dictator. Het regime van de sjah is niet te vergelijken met de huidige regering.’’ In 1990 kwam het gezin Tariverdi naar Nederand. ,,Mijn moeder was militair. We zijn niet gevlucht. Via het netwerk van mijn moeder zijn we met een visum het land uitgekomen.’’ Inmiddels is hij al drie keer teruggeweest naar Iran. ,,Teheran is mijn favoriete stad, maar als ik daar ben, loop ik vol woede en frustratie op straat.’’

In Nederland ging Arya Tariverdi mbo commerciële economie studeren. ,,Ik was te jong voor de filmacademie.’’ Omdat veel van zijn familieleden verspreid over de wereld wonen, ging Tariverdi na het behalen van zijn diploma naar familie in Engeland. In Londen studeerde hij twee jaar aan de internationale filmschool. ,,Daar heb ik mijn master gehaald voor dramaturgie.’’ In 1999 begon hij officieel met zijn eigen filmbedrijf: ATP. ,,Ik begon met een heel klein kantoortje’ in Ermelo.’’ Hij voelde zich ‘verlost’ toen hij naar Amersfoort ging. Tegenwoordig is ATP gevestigd op bedrijvenpark Isselt. Aanvankelijk ging Tariverdi aan het werk als regisseur. ,,Maar door ATP ben ik meer als producent gaan werken dan als regisseur.’’ De ervaring leerde hem dat de combinatie regisseren en produceren verre van ideaal was. ,,De afgelopen jaren heb ik weinig gedaan aan regisseren.’’ Het producentschap vindt hij ‘erg leuk’. ,,Vooral het oplossen van problemen, maar ook het sociale aspect.’’

Met zijn productiebedrijf maakt Tariverdi films in opdracht van bedrijven of instellingen, waaronder de Rabobank, de gemeente Amersfoort maar ook Nike en Adidas. Ook maakt ATP documentaires en educatieve films. ,,Maar mijn bestemming is speelfilms maken’’, verzekert Tariverdi. ,,Belangrijk in de filmwereld is het hebben van een netwerk. Dan krijg je de financiering rond.’’

Volgend jaar wil Tariverdi het leven van Babak Hadjjpour verfilmen. De 16-jarige jongen werd in 2006 op klaarlichte dag in een winkelstraat in Amersfoort vermoord.

,,Acht of negen jaar geleden heb ik een filmpje gemaakt voor het Gorkums filmfestival. Die film werd toen vertoond in een kerk. Het publiek zat op kloosterbanken. Ik schaamde me diep.’’ Het gevoel waar Tariverdi over spreekt, is herkenbaar voor veel kleine filmmakers. Zij willen wel professioneel werken, maar komen niet aan bod bij de grote filmfestivals. Voor debuterende filmmakers begon Tariverdi vijf jaar geleden met het Amersfoortse filmfestival Scenecs. ,,Het is het kleine broertje van het Internationale Filmfestival in Rotterdam’’, zegt Tariverdi. Scenecs werkt dit jaar voor het eerst samen met een buitenlands filmfestival, het Titanic Film Festival uit Boedapest. Scenecs heeft een eigen stichting in het leven geroepen om de filmcultuur en het filmklimaat in Nederland en daarbuiten te stimuleren. Centraal daarin staat de debuterende filmmaker.

Waar het festival voor nieuwe cineasten vorig jaar nog drie dagen duurde, is dat dit jaar uitgebreid naar vijf. Als openingsfilm wordt woensdag 3 november om 15.30 uur ‘The Silent Army’ vertoond in Theater De Lieve Vrouw. Dat gebeurt in aanwezigheid van regisseur Jean van de Velde die na afloop van de film in een nabeschouwing vragen zal beantwoorden. Dit jaar worden er in totaal 25 films vertoond in de JT-bioscoop, De Flint, De Lieve Vrouw, De Observant en De Kamers. Er wordt zoveel mogelijk ‘s avonds geprogrammeerd.

u Kaarten voor Scenecs zijn verkrijgbaar bij via www.scenecs.nl. Een dagkaart kost 7,50 euro; een kaart voor het afsluitende filmgala op 7 november wanneer ‘The Dutch Golden Stone’ wordt uitgereikt 30 euro en een passe partout (exclusief toegang tot het gala) 15 euro.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie