‘Alice in Wonderland’ in De Flint

20 oktober 2010 om 00:00 Cultuur

AMERSFOORT - De klassieker van de Britse auteur Lewis Carroll uit 1865 wordt vaak gezien als een kinderboek, maar is tegelijkertijd een confronterend sprookje voor volwassenen. In ‘Alice in Wonderland’, bewerkt en geregisseerd door Ko van den Bosch, tuimelt een klein meisje door een konijnenhol een onbegrijpelijke wereld in. Met zijn bewerking wil Van den Bosch commentaar leveren op de huidige Nederlandse maatschappij. Daar is van alles mis mee, vindt hij. ,,De vraag die ik stel is: leven wij nu niet in een land waar steeds meer kramp ontstaat en waar geprobeerd wordt elke nieuwsgierigheid en vreemdheid uit te bannen? En belanden we daardoor niet in een soort nachtmerrie, dat is simpelweg waar het over gaat.”

door Ellen de Jong

,,Ik heb het gegeven van Alice en een aantal teksten van Lewis Carroll genomen maar heb daar een eigen stuk van gemaakt. Een stuk dat geen antwoord probeert te geven, maar vragen stelt naar de politieke situatie van nu. Hoe je daar mee om kan gaan.

Mijn eerste idee was er een politieke satire van te maken, maar ik vreesde dat het plat zou worden en ik was bang om figuren uit Alice letterlijk te transponeren naar het nu. Dat heb ik dus niet gedaan. Om het drama van Alice voelbaar te maken heb ik als metafoor de affaire-Fritzl gebruikt. De Oostenrijkse vader die zijn dochter vierentwintig jaar in een kelder gevangen hield, haar misbruikte en zeven kinderen bij haar verwekte. Ik vergelijk die afschuwelijk zaak met de huidige politieke situatie in Nederland.

De vreemdelingenhaat en de haat tegen de islam maakt dat er een soort vacuüm ontstaat, een kelder waarin wij Nederlanders gestopt worden. Die parallellen heb ik beschreven, met Alice als meisje die daar haar weg in moet zien te vinden.”

Van den Bosch koos ‘Alice in Wonderland,’ ,,omdat de raar aan elkaar gebreide verhaaltjes mij prikkelde. Allemaal tijdens wandel- en boottochtjes door Lewis Carroll verteld. Het zijn korte ontmoetingen die nergens naar toe gaan. Alice valt in slaap en na een aantal avonturen wordt ze op een gegeven moment weer wakker. Als theaterstuk is dat moeilijk interessant te maken, omdat de hoofdpersoon steeds een observator is van rarigheid. Met mijn interpretatie heb ik er een dramatisch gegeven onder gelegd om het als theaterstuk te kunnen schrijven en spelen.

Voor mij als regisseur is de moeilijkheid dat Alice steeds observeert. De figuren om haar heen zijn zo vreemd dat ze er geen relatie mee kan aangaan, ze is eigenlijk eenzaam. En dat is voor actrice Maartje van de Wetering moeilijk om te spelen. Elke scène moet ze uit zichzelf halen. Hoe je dat isolement waarin Alice verkeert over kan brengen en haar tegelijkertijd voeding kan geven door middel van dingen die spelers tegen haar zeggen of dingen die gebeuren. Of beelden die erbij verzonnen zijn om haar steeds de wimpel te geven die ze nodig heeft om het goed te kunnen spelen.”

u Dinsdag 26 oktober, 20.15 uur, Coninckstraat 60. Reserveren 033-4229229, www.nnt.nl, www.deflint.nl.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie