Afbeelding
Cees Wouda

Ingezonden: 'Tijd voor discussie over de inrichting van het OV na de coronatijd'

9 juni 2020 om 20:23 Verkeer en vervoer

AMERSFOORT Het comité ‘De Bus komt zo’ uit het Soesterkwartier, schreef een openbare notitie over de huidige situatie van het openbaar vervoer in de wijk.

,,De Coronamaatregelen hebben grote invloed op de inrichting van het OV. De busvervoerders moeten nu de 1,5 meterafstand mogelijk maken en bewaken tussen de passagiers onderling en met de chauffeur. Daarbij komt dat het ongewis is, hoe lang dit gaat duren. Maar ook voor de langere termijn worden er door Gedeputeerde Staten en de gemeentelijke overheidsplannen gemaakt voor het OV en is er overleg met vervoerders. De prioriteit ligt nu bij de gezondheid van reizigers en chauffeurs en de noodzaak om mensen te vervoeren, die op locatie hun werk moeten doen. Bijvoorbeeld in de zorg, in de bevoorrading; voor werkers die daar niet lopend, per fiets of met eigen auto konden komen."

,,Nu de lockdown wat versoepelt, mag het OV, dus ook de Syntusbus, worden gebruikt door scholieren en studenten en mensen, die niet permanent thuis kunnen werken, Maar er zijn nog veel meer reizigers, voor wie goed OV heel belangrijk is. Drie maanden corona hebben voor de trein en bussen vooral opgeleverd dat ze zwaar onderbezet waren; er was veel meer leegte dan de 1,5 meter afstand. De lange Syntus-bussen reden meestentijds leeg of met één of twee personen door het Soesterkwartier. Dat is op termijn maatschappelijk onhoudbaar. De treinen zijn intussen terug bij de oorspronkelijke dienstregeling, met de verplichting om in het OV mondkapjes te dragen. Er wordt meer drukte verwacht als scholieren weer met trein of bus naar de middelbare schoolgaan."

,,Als de bevolking nu wel van huis mag, maar drukte moet vermijden, waar blijven dan mensen zonder auto? Wordt hun actieradius permanent beperkt tot 20 kilometer van huis? Of zijn de bus, tram of trein ook bedoeld voor hen, voor situaties waarin de buren hun auto pakken en hen wordt afgeraden om mee te rijden? Hoe gaan we zonder auto èn zonder trein en bus met vakantie? Wat wil onze (provinciale/stedelijke) overheid met het ontmoedigen van autobezit, vanwege de autoluwe binnenstad, schone lucht, duurzaamheid, zonder het alternatief te bieden van makkelijk openbaar vervoer?"

,,In de afgelopen tijd zijn veel fietsen aangekocht, voor woon-werkverkeer, maar ook om te recreëren.Prachtig! Hoeveel auto's zijn er weggedaan? Op De Stadsbron.nl stond recent een artikel van Stan Iking over parkeergelden, maar de interessantste uitkomst was de enorme groei van het autobezit in Amersfoort in de afgelopen 20 jaar. De cijfers zijn niet uitgesplitst per wijk, maar dit geldt ook voor het Soesterkwartier en is één van de redenen voor het teruglopend gebruik van de bus."

,,Gekeken naar het gebruik van die auto's is 18 procent voor het woon-werkverkeer en 21 procent voor het winkelen en boodschappen doen. Conclusie: de privé-auto is in de meeste gevallen een gemaksartikel, waaraan schaarse ruimte wordt opgeofferd, waarvoor parkeerplaatsen nodig zijn, dat afvalstoffen uitstoot. Covid 19 heeft de bevolking, en zeker de ouderen en kwetsbaren weg gehouden bij het OV, en terecht. Die trend moet weer worden omgebogen."

,,Het OV hoort een makkelijke voorziening te zijn om je te verplaatsen. Als onze overheid de voortdurende discussies over parkeerplaatsen en -tarieven, over files en fijnstof wil stoppen, laat ze dan zorgen voor een goed alternatief voor wie besloten heeft om zonder eigen auto te leven. Toegepast op de concrete situatie van het Soesterkwartier: maak de regelmatige ringlijn met een kleine bus door de wijk mogelijk. Het voorstel van buurtcomité De bus komt zo is besproken met Provinciale Staten, met Syntus en met de Amersfoortse gemeenteraad en heeft daar bijval gekregen. Het biedt een oplossing voor: aansluiting op treinen en andere bussen; toegang naar en vanuit de binnenstad; bereikbaarheid van zorgcentra; vervoer voor mensen met een beperking voor de fiets; vervoer voor wie zich geen auto kan of wil veroorloven."

,,Het is tijd voor discussie over de inrichting van het OV na coronatijd- nu al in de overgangssituatie. Laten we die discussie voeren in de wijk, met Rover en de OV-ambassadeurs, met politieke partijen en direct met de uitvoerders van het OV."

Clary Stäb, comité ‘De Bus komt zo’.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie