Huisarts Dr. Mus, apotheker Mark Slager, praktijkondersteuner Liesbeth de Vries en mevrouw Streun in een videocall.
Huisarts Dr. Mus, apotheker Mark Slager, praktijkondersteuner Liesbeth de Vries en mevrouw Streun in een videocall. BDUmedia
Samen tijdens corona

Ook apothekers en huisartsen gaan over op digitaal

31 mei 2020 om 07:30 Corona Samen tijdens corona

AMERSFOORT Nederland is tijdens de coronacrisis massaal aan het videobellen en dat is nu ook bij huisartsen een veel ingezet middel. Want hoe blijf je de nodige zorg en aandacht bieden als patiënten alleen voor dringende zaken op bezoek mogen komen? Juist, door een video-call: ,,Het is voor patiënten en huisartsen wennen, maar de gesprekken verlopen net zo goed als voorheen.”

door Jeroen van der Veer

Mede door regio-organisatie Huisartsen Eemland zochten huisartsenpraktijken de samenwerking met elkaar op. Er werd niet alleen gesproken over de 1,5-metersamenleving in de praktijken, maar ook over videobellen met patiënten.

Eén van de dingen die anders georganiseerd moest worden, waren met patiënten en apothekers samen. Mark Slager, apotheker in de wijken De Koppel en Schothorst, greep de situatie aan om dat goed op poten te zetten. ,,De basis is simpel: we zetten een videocall op met patiënt, huisarts, praktijkondersteuner en apotheker. Waar nodig helpen we met het opzetten; een app installeren bijvoorbeeld."

Ze zijn druk bezig een idee uit te testen met tablets voor mensen die zelf niet de benodigde apparatuur in huis hebben. ,,We laten die langs brengen en ook weer ophalen, uiteraard allemaal goed schoongemaakt."

Het is voor patiënten en huisartsen wennen, maar de gesprekken verlopen net zo goed als voorheen

EFFICIËNT Tot zijn verrassing kunnen de meesten veel beter uit de voeten met de techniek dan hij dacht. Neem de heer en mevrouw Van Streun. Toen het coronavirus uitbrak werd hun geplande afspraak met de huisarts en apotheker geannuleerd. De arts kwam met het voorstel van beeldbellen. ,,Daar waren mijn vrouw en ik eerst niet zo enthousiast over’, vertelt Van Streun. ,,Ik vind het prettiger als je tegenover elkaar zit.” 

Toch stemden ze ermee in. De techniek verliep niet vlekkeloos, maar met een telefoontje van de apotheker losten ze dat op. ,,Dat ging eigenlijk best goed. Het is ook een kwestie van gewenning. Daarnaast heeft het als voordeel dat je niet in de wachtkamer hoeft te zitten, met alle risico’s van deze tijd. Als je het een keer gedaan hebt en weet hoe het werkt, kan het prima. Misschien is het ook wel efficiënter dat je niet allemaal fysiek naar de huisartsenpraktijk hoeft.”

MOGELIJKHEDEN Suzanne van der Els, huisarts in Schothorst en De Koppel, merkt dat online mogelijkheden die er al waren, nu meer gebruikt worden. Zoals ook e-consults of foto’s insturen. Beeldbellen deden ze eerder helemaal niet en nu neemt dat een vlucht en vinden ze uit welke platforms het best werken, bij welke klachten het goed werkt en wanneer ook niet. ,,Persoonlijk vind ik het interessant en hoop ik dat dit ook na de coronacrisis blijft, ook al moeten we goed kijken hoe we dat verder gaan toepassen. Met patiënten, maar ook om goede voorbeelden met collega’s uit te wisselen."
Ook Slager ziet nog meer mogelijkheden: ,,Het scheelt huisartsen tijd, maar ook voor gezamenlijk overleg met andere specialisten biedt het nieuwe kansen.”

MEER AANDACHT Hoe mooi deze mogelijkheden ook zijn, ze kunnen het persoonlijk consult natuurlijk nooit helemaal vervangen. Dat willen ze alle drie niet. ,,De dokter moet voor sommige klachten kunnen kijken en voelen", aldus Van Streun. Het is dan ook niet voor iedereen of alle klachten weggelegd, beaamt Van der Els. ,,Maar juist als we sommige contacten efficiënter kunnen inrichten, kunnen we meer aandacht besteden aan degenen die dat nodig hebben."

(Dit verhaal kwam tot stand dankzij een subsidie van, en in samenwerking met, de gemeente Amersfoort.)

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie