Koen Overeem (links) en Wiebe Groeneveld zijn maar wat trots op 'hun biertje'.
Koen Overeem (links) en Wiebe Groeneveld zijn maar wat trots op 'hun biertje'. Peter Hendriksen
Samen tijdens corona

Rock City Brewing steunt met Amerikaans biertje lokale horeca

17 mei 2020 om 08:30 Corona Samen tijdens corona

AMERSFOORT Bij Rock City Brewing wordt een speciaal biertje gebrouwen om de lokale horeca in Amersfoort te steunen. Het concept is overkomen waaien uit Amerika en de onderneming in de gemeente Amersfoort is tot nu toe de enige Nederlandse bierbrouwerij die met deze actie meedoet. ,,Dit is voor mij het beste biertje dat hier is ontstaan. Dat komt ook door het sentiment dat erachter zit."

door Jeroen van der Veer

Aan het woord is Koen Overeem, die samen met zijn kameraad Wiebe Groeneveld eigenaar is van Rock City Brewing. Overeem las een oproep op een website van een Amerikaanse brouwerij en zijn hart ging direct sneller kloppen. ,,Toen ik las dat zij brouwerijen zochten, wij de lokale horeca hiermee konden steunen én er zelf mee aan de slag konden, wist ik dat we dit moesten doen. Zo gezegd, zo gedaan en inmiddels loopt de actie goed."

UNIEK RECEPT Al jaren is Overeem fan van de brouwerij uit New-York en dat is niet voor niets. Zij behoren tot de grootste wereldwijd en met hun actie hebben ze veel goodwill gekweekt. ,,Ze vroegen of er brouwerijen waren die wilden meehelpen om met hun bierrecept de lokale horeca te ondersteunen. Dat hoef je mij niet twee keer te zeggen, haha."

De blikken zijn voor een kleine acht euro te koop in de webshop van Rock City en de volledige winst gaat naar de lokale horeca

Na de inschrijving ontving Rock City Brewing het recept en konden de machines gaan draaien. ,,We wisten dat het een mooie klus ging worden waar veel tijd in ging zitten, maar Wiebe en ik stonden er direct achter. Onze normale productie ging ook door, maar stiekem kreeg dit toch even wat voorrang."

VEEL HOP Dat het duo zo enthousiast was, kwam vooral door het unieke recept. Het biertje, dat de naam 'All Together' draagt, bevat namelijk uit erg veel hop. Zo bestaat een normaal biertje gemiddeld uit twee gram hop per liter, voor All Together was 25 gram per liter nodig. ,,Buitenproportioneel", glundert Overeem, die zichtbaar genoot van het proces. ,,De grote hoeveelheid hop zorgt voor een unieke smaak."

Het proces is inmiddels voltooid en er zijn 1600 blikken van 44 centiliter geproduceerd. Deze hebben een eigen ontworpen etiket gekregen en Rock City Brewing is trots op het eindresultaat. ,,De smaak... hoe 'ie eruit ziet... het idee erachter; ja, dit is een top biertje. Misschien wel het beste dat hier gemaakt is. Dat komt, zoals aangegeven, ook door het sentiment."

LOKALE HORECA Want iets eraan overhouden doen de Amersfoortse ondernemers niet. De blikken zijn voor een kleine acht euro te koop in de webshop van Rock City en de volledige winst gaat naar de lokale horeca. ,,Wijzelf hebben het ook zwaar. Tachtig procent van onze afnemers komt van de horeca en dat ligt vrijwel volledig stil. Juist nu moeten we de krachten bundelen. Daarom doen wij mee aan dit concept; wij kunnen niet zonder de horeca en zij niet zonder ons."

Online komen er lovende recensies over het biertje en mensen weten de weg naar de webshop goed te vinden. Mocht men iets bestellen, kunnen zij zelf kiezen naar welke horeca de winst moet gaan. ,,Echt een schitterend concept en ik vind het ook inspirerend. Het kost ons dan wel tijd en energie, maar je doet echt iets goeds voor anderen. Dat is toch uniek?"

VERVOLG Als Overeem gevraagd wordt of er een vervolg komt met de Amerikaanse bierbrouwerij, is hij direct enthousiast: ,,Als het aan mij ligt wel. Ik zie ze echt als helden in onze branche en dit opent mogelijk deuren. Bier heeft altijd al verbonden en dat bewijst het nu opnieuw. Dus wie weet wat we in de toekomst kunnen doen."

Dit verhaal kwam tot stand dankzij een subsidie van - en in samenwerking met de gemeente Amersfoort:
,,We leven al een paar weken met veel onzekerheden en zorgen en toch lukt het ons om er met zijn allen de schouders onder te zetten", aldus burgemeester Lucas Bolsius over de nieuwe samenwerking met de BDU Media, de uitgever van De Stad Amersfoort. ,,In Amersfoort, Hoogland en Hooglanderveen zie ik heel veel mooie initiatieven ontstaan. Al die initiatieven die de afgelopen weken voor elkaar worden georganiseerd, laten zien hoe hecht we zijn in deze stad. Samen gaat het ons lukken door deze tijd heen te komen. Vandaar dit initiatief om verhalen te delen die laten zien dat we er voor elkaar zijn."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie