Afbeelding
Sieger van Looijengoed
Advertorial

'Spelregels voor werving en selectie'

18 maart 2020 om 17:13 Zakelijk

AMERSFOORT Stel je eens voor: je bent met de bus onderweg naar huis en spit tijdens de reis wat vacatures door. Ineens is daar die droombaan! Functie-inhoud, salaris, bedrijfscultuur; alles klopt. Je klikt op solliciteren. Upload hier CV en motivatie, staat er. Wat doe je? De Specialist van deze week - Szamen - vertelt er meer over.

Werkgevers maken het (online) sollicitatieproces vaak onnodig complex. Meer dan tien invulvelden? Dan haakt 44 procent van de sollicitanten af. Terwijl ze wel gemotiveerd waren te solliciteren.

Je hebt het als werkgever al goed gedaan als de kandidaat überhaupt op 'solliciteren' klikt. Een werkzoekende bekijkt gemiddeld 65 vacatures voordat hij/zij ergens aan de slag gaat. Zij hebben de banen voor het uitkiezen. Dus hoe zorg je dan dat je gevonden en gekozen wordt?

REGEL 1: Gevonden worden Steek tijd en energie in het schrijven van vacatureteksten die geschikte profielen aantrekken en die goed scoren in zoekmachines en op vacatureplatforms. Je bent tenslotte een van de keuzemogelijkheden voor goed personeel. Kies de juiste functietitel en besteed aandacht aan de eerste alinea. Die moet pakkend zijn en bepaalt of de rest van de tekst gelezen wordt. Zorg verder dat je weet wat de doelgroep triggert. Sfeer, salaris of ontwikkelmogelijkheden? Verpak het in de vacature, en gebruik en herhaal de juiste woorden.

REGEL 2: Gebruiksvriendelijkheid Jouw nieuwe medewerker in spe besluit te solliciteren. Dan is niets zo fnuikend als een ineffectief sollicitatieproces. De hele sollicitatiepagina moet 'mobile device friendly' zijn ontworpen. Denk hiervoor aan de grootte van invulvelden. Geef zaken ook niet te groot weer waardoor het overzicht verdwijnt. En het verplicht maken van bepaalde velden, is dat echt nodig? Het belangrijkste is dat je in contact komt met elkaar.

REGEL 3: S(Z)amen doen Blijf niet te lang alleen doormodderen als je merkt dat het werving en selectieproces niet soepel loopt. De kosten lopen hoog op als je bedenkt dat in 2019 gemiddeld 62 dagen nodig waren om een vacature in te vullen. Met een uurloon van 45 euro en een optimistische 40 uur werk, ben je al 1.800 euro kwijt die je niet in de onderneming kunt investeren, naast de advertentiekosten.

Of je nu SZamen belt of een andere partner, het loont om samen te werken met experts die de weg weten in het recruitmentlandschap. Wij navigeren dagelijks ondernemers en HR-professionals langs de valkuilen. Je vergroot de succeskans door een samenwerkingspartner met een niche te kiezen. Zo zijn wij gespecialiseerd in accountancy en HR. Door ons grote netwerk hebben we vaak snel een goede kandidaat.

Pas je deze drie spelregels consequent toe? Dan houd je als MKB-ondernemer een stuk meer tijd over om met die nieuwe, getalenteerde collega de business verder uit te bouwen.

SZamen
Sieger van LooijengoedLaan 1914 41
3818 EX Amersfoort
Tel. 033-2859242/06-54928798
Sieger@szamen.nl
www.szamen.nl
Jolanda Woltjer
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie