De oude blekerij is inmiddels een vooruitstrevend textielreinigingsbedrijf geworden.
De oude blekerij is inmiddels een vooruitstrevend textielreinigingsbedrijf geworden.
Advertorial

120-jarig familiebedrijf Newasco De Hoop klaar voor de toekomst

4 maart 2020 om 16:00 Zakelijk

AMERSFOORT De geschiedenis van Wasserij Newasco De Hoop weerspiegelt een stuk geschiedenis van Amersfoort. Veel inwoners van de Keistad kennen de wasserijen De Hoop en De Vlijt nog goed. Newasco De Hoop vierde 3 februari haar 120-jarig bestaan. Van de ooit florerende blekerij is het nu een vooruitstrevend textielreinigingsbedrijf geworden, vol met nieuwe innovatieve plannen voor de toekomst.

Al vanaf 1750 stond het Amersfoortse Blekerseiland bekend om was activiteiten. Op 3 februari 1900 kocht de heer H. Nieuwland samen met zijn tweede echtgenote mej. Van Munster een waschbleekerij van de familie Jacobs, nu bekend als textielreiniging Newasco De Hoop. Destijds werd er al voortvarend ondernomen, want in 1906 deed de eerste stoommachine zijn intrede. Het familiebedrijf bestaat nu dus 120 jaar; dat kunnen niet veel bedrijven in Nederland zeggen. Huidig directeur Marc Nieuwland is de vierde generatie en zoon Tim is inmiddels ook in het bedrijf aan het werk.

DUURZAAM Binnen het vooruitstrevende bedrijf is altijd ruimschoots aandacht voor mens en milieu. Het bedrijf maakt bijvoorbeeld gebruik van uitgekiende wasprocessen, warmte-terugwin units en automatische doseringen van milieuvriendelijke wasmiddelen. De wasserij heeft als doel om tussen 2005 en 2030 een energie-efficiencyverbetering te realiseren van vijftig procent. ,,Wassen bij ons is wel drie maal duurzamer dan wassen thuis", aldus Marc Nieuwland.

Veel inwoners van de Keistad kennen de wasserijen De Hoop en De Vlijt nog goedOok voor het personeel wordt goed gezorgd. ,,Zij maken deel uit van onze 'familie'. Het programma 'Newasco Vitaal', dat vorig jaar van start ging, heeft een aantal focusgebieden omtrent welzijn en welbevinden van onze medewerkers. Ook doen wij aan inclusief werken door kansen te bieden aan mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Dat vinden we heel belangrijk", aldus Nieuwland.

INNOVEREN De sterke druk op de prijzen in de markt werden gepareerd met innovatieve ideeën en oplossingen. ,,Innoveren doen we in co-creatie met onze klanten", vertelt Marc Nieuwland. ,,Het zijn vaak antwoorden en oplossingen voordat de echte vragen van onze klanten ontstaan. Zo merkten we dat aanschaf van linnen bij verhuizen naar een verzorgingshuis een hekel punt was; hieruit is het luxe linnenpakket ontstaan. Onze medewerkers van de mobiele linnenkamer nemen onze klanten alle zorg rondom de was uit handen, volledige ontzorging is een van onze speerpunten. De Newid 2.0, een RFID chip, zorgt er voor dat persoonlijke kleding niet zoek raakt. En de Newasco App helpt particulieren en mantelzorgers om zicht te houden op hun dierbare spullen."

NEWASCO 6.0 Intussen wordt er hard gewerkt aan de toekomst. ,,Newasco 6.0 hebben we onze plannen gedoopt, een textielwasserij voor de zesde generatie. Op dit moment zijn wij met diverse partijen in gesprek hoe wij de toekomst gaan vormgeven. Robotisering zal zijn intrede gaan doen om de werkzaamheden verder te verlichten. We groeien enorm, dus dit kunnen we wel gebruiken. Bovenaan staat natuurlijk dat de kernwaarden van ons familiebedrijf blijven bestaan. 'Voel je thuis' staat immers niet voor niets op de gevel!"

Zie ook www.newasco.nl en www.newascovoorthuis.nl.

Jolanda Woltjer
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie