De band staat als één man achter Jan van der Horst die op mondharmonica een hartverscheurende solo laat horen.
De band staat als één man achter Jan van der Horst die op mondharmonica een hartverscheurende solo laat horen. Foto Djim

Brand New Cadillac: 317 jaar rock-ervaring

1 maart 2020 om 13:19 Muziek

LEUSDEN De Leusdense rockband Brand New Cadillac bestaat 30 jaar. Dat wordt gevierd met een lustrum-optreden in Fort33 op zaterdag 7 maart. ,,We hopen voor die gelegenheid de zaal voor de derde keer in onze historie uit te verkopen'', zegt bassist Jan Willem van Wijk. ,,Maar het moet hoe dan ook een feestje worden. Voor het publiek én voor ons.''

Daan Bleuel

Zanger/gitarist Boudewijn van Wijk klinkt gekweld als hij het refrein van één van de klassiekers op het repertoire van de band inzet: ‘Last dance with Mary Jane, one more time to kill the pain. I feel summer creepin’ in and I’m tired of this town again’. Jan van der Horst scheurt met een solo op zijn mondharmonica de vroege avond ruw aan stukken. De ramen in de schuur van het boerenbedrijf in het fraaie buitengebied van Leusden rammelen in hun sponningen. Afgelopen weekeinde raasde ‘Ciara’ nog door de straten van Leusden. Nu stormt het hier binnen. Rock & Roll op orkaankracht. Zoals het hoort. Als een eerbetoon aan Tom Petty, de Rolling Stones en al die anderen uit de historie van de rock & roll.

De redactie selecteert voor u wekelijks een aantal aanspreken en belangwekkende verhalen uit de regio.

De repetitie wekt alvast hoge verwachtingen voor het verjaardagsfeestje, begin maart in Fort33VERJAARDAGSFEESTJE Brand New Cadillac komt op stoom. Het gaspedaal wordt nu diep ingedrukt. 'Brown Sugar' van The Stones wordt met meer dan 100 decibel rauw de oefenruimte in geslingerd. Flip Mijzen -met onvermijdelijke zonnebril- timmert gepijnigd op zijn drumstel. Zijn inmiddels muisgrijze haardos deint mee op het stuwende ritme dat zijn stokken uit de drumkit toveren. John Hijmering rekt de snaren van zijn Telecaster ver op tijdens jankende solo's. De bijbehorende grimassen krijgen we er gratis bij. Jan Willem van Wijk zorgt op zijn basgitaar onverstoorbaar voor de broodnodige structuur. Het klinkt lekker! De repetitie wekt alvast hoge verwachtingen voor het verjaardagsfeestje, begin maart in Fort33.

De band lijkt er klaar voor. De muzikanten kennen hun repertoire zo goed dat ze de nummers vlotjes en foutloos doorspelen. Geroutineerd, maar ook zichtbaar met plezier. ,,We kunnen inmiddels putten uit een voorraad van zo'n 200 nummers'', zegt sologitarist John Hijmering. Het resultaat van drie decennia intensief samenwerken. ,,We hebben in Leusden een hele mooie tijd gehad'', zegt Flip Mijzen. ,,Een vaste schare liefhebbers, leuke mensen. Met hen zou ik 7 maart in Fort33 een feestje willen bouwen. Ik hoop echt dat zij er allemaal weer zijn.''

ZELFDE SAMENSTELLING Brand New Cadillac bestaat 30 jaar. ,,En grotendeels in dezelfde samenstelling!’’, laat Jan Willem van Wijk daar niet zonder trots op volgen. ,,Da’s wel jammer, ja’’, bromt John Hijmering er grappend achteraan. De rest kan er om lachen. En het klopt. Alleen Jan van der Horst (mondharmonica, slidegitaar, toetsen, zang) sloot zich (veel) later aan bij de band. ,,We zijn samen 317 jaar'', zegt John Hijmering als de ouderdom terloops ter sprake komt. Daarmee komt de gemiddelde leeftijd van de muzikanten een aardig eind in de richting van de wettelijke grens voor pensioengerechtigden. Maar van plannen om te stoppen is voorlopig geen sprake.

De eerste kennismaking was tijdens een jamsessie in het toenmalige jongerencentrum ‘De Geut’ (aan het eind van de Zwarteweg, zo’n beetje waar nu het nieuwe Afas-complex wordt gebouwd). Daar kon aanstormend talent tijdens een 'open podium' laten horen wat het kon. ,,Het was een rommelige jam’’, herinnert Flip Mijzen zich. ,,Het liep niet. Jan Willem en Boudewijn zetten op een gegeven moment een nummer van de Stones in. Een nummer dat ik kende. Toen ben ik mee gaan drummen. En het begon te lopen. Eigenlijk was er toen al een klik.’’

PUDDINGPROEVEN De groep speelde voor het eerst samen toen Frits Ringers -destijds jongerenwerker en mede-initiatiefnemer van het Leusdense popfestival ‘Puddingpop’- bandjes zocht voor benefietoptredens. Met dat zogeheten ‘Puddingproeven’ moest geld bij elkaar worden gebracht om grote acts naar Puddingpop te kunnen halen. Flip: ,,Frits vroeg mij of ik muzikanten kende waarmee we een gelegenheidsformatie op de been konden krijgen. Inmiddels leerde ik ook John Hijmering kennen tijdens een pleinfeest waar hij gitaar speelde.’’

Het viertal studeerde op een regenachtige zaterdagmiddag een stuk of zeven nummers in en dat sloeg meteen aanHet viertal studeerde op een regenachtige zaterdagmiddag een stuk of zeven nummers in. ,,Van de Stones en andere bands’’, weet Mijzen zich te herinneren. ,,En dat sloeg meteen aan. In no time stond de tent op zijn kop. Een jaar later herhaalden we dat. Toen hadden we inmiddels een reputatie. Het succes was zo mogelijk nog groter. Dat was aanleiding om af te spreken vaker samen op te treden. Er lagen ook al nieuwe uitnodigingen, bijvoorbeeld van JUID (de jongeren uit Zuid die De Woelige Hoek als thuisbasis hadden).’’

VINCE TAYLOR De naam ‘Brand New Cadillac’ ontleende de groep aan een nummer van The Clash. ,,Hoewel? Eigenlijk is het een nummer van Vince Taylor’’, corrigeert Boudewijn van Wijk. De jonge band gebruikte De Geut als oefenruimte. ,,Die oefenavonden werden steeds langer’’, zegt Jan Willem. ,,Het werd soms wel drie, vier uur ‘s nachts.’’ ,,En ‘s morgens vroeg weer naar de baas toe!’’, laat John Hijmering daar op volgen: ,,We warmden kroketten op in de magnetron. Dat gebeurde echt!’’

Na De Geut passeerden diverse oefenlocaties binnen én buiten Leusden de revue. Bij Bram Pater aan de Asschatterweg (op het land van Pater werden jarenlang de befaamde autocrossen op Koninginnedag gehouden) isoleerde de band de oefenruimte met de inhoud van afgedankte matrassen. De band herinnert zich van die tijd vooral de doordringende geur die er hing: ,,Die varkenslucht, die ging er niet uit!’’

SPULLEN VERZAMELD Inmiddels oefent de band alweer twee jaar op de huidige plek, ook in een boerenschuur. ,,Hier repeteren we meestal.’’ Jan-Willem wijst op een ruimte die met twee wandjes is afgescheiden van de rest van de schuur. Aan de wanden zijn schappen gemaakt waar een deel van het instrumentarium van de band wordt bewaard. ,,We hebben in die 30 jaar best wat spullen bij elkaar verzameld. Die hoeven we niet steeds mee te slepen’’, zegt Jan Willem lachend. Dan serieus: ,,Nee, dit is ideaal. Onze spullen staan klaar. We komen binnen en kunnen direct gaan spelen.’’

De band kan inmiddels op een imposante carrière terugkijken. Boudewijn van Wijk: ,,Het hoogtepunt was denk ik wel ons optreden in het voorprogramma van de Golden Earring tijdens de jubileumeditie van Puddingpop. We speelden grotendeels over de apparatuur van de Earring. Voor 2.000 man publiek. We hadden een prachtig geluid, mede door geluidstechnicus Taco Peut en zijn maatje. Helemaal geweldig!’’ Alleen drummer Flip Mijzen kwam er bekaaid af. ,,Het drumstel van Cesar Zuiderwijk stond op een speciaal podiumpje. Maar daar mocht Flip niet komen! Zijn drumstel stond gewoon bij ons op het podium, achter de band.’’

GROTE NAMEN Brand New Cadillac deelde het podium met meer grote namen, waaronder ‘Within Temptation’ en ‘Van Dik Hout’. Verder speelde de band in heel Nederland op grote en kleinere podia van Ermelo, Boxmeer en plaatsen in Twente tot Eindhoven. ,,Ik herinner me dat we ergens in de regio moesten spelen en dat de impressario ons waarschuwde’’, vertelt Jan van der Horst. ,,‘Dit is geen makkelijk publiek, maar als ze je accepteren, is je kostje gekocht’ zei die man. ‘Als ze het naar hun zin hebben, trekken ze hun shirts uit’. ‘Blote buuk’n’ heette dat fenomeen. En jawel, na verloop van tijd gingen er steeds meer shirts uit. Het werd een topavond.’’

Volgens mij waren er twee rivaliserende motorgangs en dat zorgde voor een dreigend sfeertjeMinder goede herinneringen bewaart de band aan een optreden op een meeting van Harley Davidson motorliefhebbers. ,,Volgens mij waren er twee rivaliserende motorgangs en dat zorgde voor een dreigend sfeertje’’, herinnert Flip Mijzen zich. ,,Op een gegeven moment kwam er een aantal van die mannen met leren jassen met de rug naar ons toe voor het podium staan. Om ons te beschermen. We waren blij dat we weer weg konden!’’ Een ander dieptepunt -maar van een geheel andere orde- was een optreden in Achterveld. ,,We hadden al een zekere bekendheid in Leusden maar die hield haast letterlijk bij de grens op’’, vertelt Jan van der Horst. ,,We speelden in De Moespot drie nummers voor drie man publiek.’’

BRAAF Toch is muziek maken voor de semi-professionele band altijd iets geweest dat de mannen erbij deden. ,,We zijn de meest gevraagde band die het vaakst ‘nee’ zei’’, vat Flip Mijzen de omstandigheden bondig samen. ,,We hadden allemaal ook drukke banen.’’ ,,We zijn altijd heel braaf geweest’’, voegt John Hijmering daar met een knipoog aan toe. ,,We zijn nota bene allemaal nog keurig getrouwd met onze eerste liefde. Niet echt wat je noemt ‘rock & roll’.’’

De band heeft altijd nummers van anderen gespeeld. ,,Maar wel op een eigen manier’ benadrukt John Hijmering. ,,Coveren in de traditionele betekenis van het woord kunnen we niet, het moet wel iets van onszelf worden.’’ ,,En we hebben altijd de drive gehad om beter te worden. We zijn kritisch gebleven op onszelf’’, voegt Flip Mijzen daaraan toe.

CHEMIE ,,We hebben nooit echt geambieerd om door te breken en van de muziek te kunnen leven’’, zegt Jan Willem van Wijk. ,,Maar wel stiekem van gedroomd’’, voegt Boudewijn van Wijk daar haastig aan toe. ,,De chemie in de band is het dingetje’’, analyseert John Hijmering. ,,Of je nou virtuoos bent of niet; je hebt elkaar nodig.’’ ,,Brand New Cadillac is meer dan de som der delen’’, zegt Flip Mijzen.

,,Willen jullie straks even allemaal naar dàt punt op het plafond kijken.’’ De leden van de band kijken wat verbaasd, maar doen vervolgens precies wat de regisseur van ze vraagt. De cameraman let aandachtig op het plaatje. Vanwege het 30-jarig bestaan maakt de band een videoclip. Die moet er straks gelikt uit komen te zien. Want het moet een mooi feestje worden op 7 maart.

Kaarten voor het lustrumconcert op zaterdag 7 maart zijn te bestellen bij Fort33 (www.fort33.nl). Kaarten kosten 7,50 in de voorverkoop en 10 euro aan de deur.
Meer informatie over de band op www.brandnewcadillac.nl of op Facebook.
 
 
De Stad Amersfoort start binnenkort met De Stad Amersfoort Premium, een online platform waar unieke verhalen voor abonnees worden aangeboden, naast ons dagelijkse nieuws. De komende weken publiceren we dergelijke extra verhalen gratis op onze vernieuwde website als 'voorproefje'.

Brand New Cadillac bestaat 30 jaar. Dat viert de band met een lustrumoptreden op zaterdag 7 maart in Fort33. Op de foto (v.l.n.r.): John Hijmering, Bouweijn van Wijk, Flip Mijzen, Jan Willem van Wijk en Jan van der Horst.
Brand New Cadillac speelt al meer dan een kwart eeuw dampende rock & roll.
Afbeelding
Afbeelding
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie