Afbeelding
BDUmedia

Communicatie toverwoord bij metamorfose de Hof

6 december 2019 om 20:01 Nieuwbouw

AMERSFOORT De betrokkenen rondom de Hof praten weer met elkaar en dit moet ervoor zorgen dat het binnenstadsplein een opknapbeurt krijgt. Lang leefde men langs elkaar heen en werd er niet naar elkaars wensen geluisterd. Nu er een intentieverklaring is getekend, staan de neuzen dezelfde kant op en kan de make-over beginnen. ,,De Hof is niet binnen een jaar veranderd. Dit kost tijd."

door Jeroen van der Veer

Wie nu over de Hof wandelt, kan er niet omheen. Er staan verroeste fietsen, de bestrating is niet meer het allermooist en er is wat weinig groen. Toch is er vrijwel niemand die daarover zeurt. Want zeg nou zelf…De Hof is al jaren een trekpleister voor veel toeristen en ook de inwoners van Amersfoort hebben dit stadsplein omarmt. ,,Maar", zegt wethouder Willem-Jan Stegeman terecht. ,,Je repareert het dak als de zon schijnt."

IRRITATIES Met deze treffende uitspraak slaat Stegeman de spijker op zijn kop. Ja, het gaat goed met de Hof; de horeca loopt redelijk tot goed, de markt draait als een tierelier en op zomerse dagen genieten honderden mensen op het terras van een ijskoud drankje. Toch is er in de loop der jaren onvrede ontstaan. Bij (horeca)ondernemers en marktkooplieden bijvoorbeeld.

Klagen bij de gemeente deden wij nooit; we zijn ondernemers en regelen graag dingen zelf,,Er was eigenlijk geen communicatie met elkaar", aldus Maicel van den Heuvel, voorzitter van de horecavereniging Hof. ,,We deden allemaal ons eigen dingetje, verkropten onze kleine irritaties en telden regelmatig tot tien. Klagen bij de gemeente deden wij nooit; we zijn ondernemers en regelen graag dingen zelf."

ACTIE ONDERNEMEN Doordat er de laatste jaren meerdere nieuwe ondernemers op het plein kwamen, werd de dialoog weer gezocht en ontstond er nieuwe energie. Daaruit kwam naar voren dat communicatie het toverwoord is voor een betere Hof. ,,De intentieverklaring van afgelopen week is daarbij een belangrijk startpunt", aldus Van den Heuvel. ,,We, en dan heb ik het over de gemeente, omwonenden en ondernemers, willen ervoor zorgen dat de Hof nog mooier en aantrekkelijker wordt."

Hiervoor werd aangeklopt bij wethouder Stegeman. Hij was niet geschrokken van de huidige onvrede, maar schakelde wel direct. Bij het ontwikkelen van de  Visie op het Stadshart is de Hof namelijk niet meegenomen . ,,Het plein leeft, ziet er mooi uit en daarom werd gedacht dat alles prima verliep. Tot ondernemers ons erop wezen dat dit toch niet helemaal het geval was. Dan moet je de koppen bij elkaar steken en actie ondernemen."

VOOR DE STAD En dus ondertekenden betrokkenen een intentieverklaring. Hierin legden de partijen vast dat ze gaan samenwerken om de Hof toekomstbestendig te maken. De plannen zijn groots en liegen er niet om: nieuwe bestrating, een andere indeling van de markt, andere verlichting, nieuwe en permanente terrassen en onder andere meer groen.

,,We moeten alleen nu niet denken dat dit allemaal voor de zomer is gerealiseerd", benadrukt Van der Heuvel. ,,We communiceren weer, denken hetzelfde en moeten nu stap voor stap bouwen aan een beter plein. Niet alleen voor onszelf, maar vooral voor de gehele stad."

DE MARKT Een groot probleem was altijd de markt. Deze neemt veel ruimte in beslag, waardoor horecazaken hun terras naar binnen moesten halen. Nu is dat nog geen ramp, want alle partijen zijn het erover eens dat ze elkaar versterken. Toch was er een irritatiepuntje. Door de kraampjes moesten terrassen worden verkleind en daardoor ontstonden er stapels met stoelen. ,,Geen fraai straatbeeld", weet ook Van den Heuvel. ,,We zijn nu aan het bekijken hoe we dit beter kunnen oplossen."

Op vrijdagnacht kotsen dronken lui in de fontein en overdag spelen kinderen met of bij het water.Daarnaast is wethouder Stegeman vooral blij met een kleine verschuiving die plaats gaat vinden. ,,De markt stond letterlijk en figuurlijk met de rug naar de ondernemers. Afgesproken is nu dat zij hun kraam zo neerzetten, dat ze met hun gezicht naar de terrassen staan."

DE BRON Het lijkt allemaal zo simpel: even communiceren, naar elkaars wensen en verlangens luisteren en iets veranderen. Toch gaat dit allemaal niet zo makkelijk. Zo is er de Stadsbron; voor sommigen een trekpleister. Voor anderen een sta in de weg.  De fontein neemt veel ruimte in beslag en zorgt ervoor dat de markt niet iets verder naar het centrum van het plein kan. ,,Ook daarover zijn we aan het nadenken", vertelt Stegeman. ,,De bron zit er en moet er blijven, alleen kun je wel nadenken over of en hoe je  de fontein anders vorm kan geven."

Hierbij zou je kunnen denken  aan waterspuiters, met daaromheen zitplekken. ,,Het zijn veelal kinderen die nu naar de fontein gaan", ziet Van den Heuvel wekelijks. ,,Op vrijdagnacht kotsen dronken lui daarin en overdag spelen kinderen met of bij het water. Niet echt fris, toch? Maak bedriegertjes in de grond en die kleintjes gaan de grootste lol hebben. Daarnaast creëren wij daarmee ruimte. Bij evenementen op dit plein moet nu namelijk altijd rekening gehouden worden met de fontein en ben je beperkt in je mogelijkheden."

FIETSKELDER Het mag duidelijk zijn dat er ideeën in overvloed zijn. Toch benadrukken alle direct betrokkenen dat dit een meerjarenplan is en dat de Hof stapsgewijs een opknapbeurt krijgt. Zo wordt al tijden gesproken over de fietskelder onder de Hof. Een oplossing die veel ondernemers niet toejuichen. ,,Dat gaat impact hebben op onze omzet. Het realiseren van zo'n kelder geeft veel rotzooi. Ik vraag mij af of dit écht nodig is."

Ook Stegeman heeft daar zijn vraagtekens bij. De gemeente onderzoekt het plan, maar volgens de wethouder zijn er genoeg plekken. ,,Op korte termijn investeren we in bewegwijzering naar fietsenstallingen zodat die beter gevonden en gebruikt worden.."

De komende tijd gaat een ontwerpbureau aan de slag met de Hof. Onduidelijk is nog wanneer de eerste schetsen worden verwacht, maar één ding is zeker. De Hof is al gezellig en levendig, maar kan nog veel leuker en beter. ,,En daar gaan we met z'n allen aan werken", sluit Van den Heuvel af. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie