Bushalte winkelgebied bij de Hamseweg
Bushalte winkelgebied bij de Hamseweg Gemeente Amersfoort

Belangrijkste wegen in Hoogland krijgen opknapbeurt

23 november 2019 om 07:50 Verkeer en vervoer

HOOGLAND De twee belangrijkste wegen van Hoogland gaan hoogstwaarschijnlijk volledig op de schop. Bij de Hamseweg en de Zevenhuizerstraat wordt de huidige riolering aangepakt en dat is niet het enige. Zo wil de gemeente de wegen veiliger maken, moeten auto's er te gast zijn en zal er meer ruimte moeten komen voor fietsers. 

door Jeroen van der Veer

De verkeerssituatie op beide wegen is al jaren een doorn in het oog van vele Hooglanders en bezoekers. Er wordt te hard gereden, oversteken is er lastig en een aantal situaties is onoverzichtelijk en wordt als gevaarlijk ervaren. Mede daarom zijn ontwikkelaars, bureau Bono traffic voor de Zevenhuizerstraat en BuroBol voor de Hamseweg, ingeschakeld om een ontwerp te maken voor een nieuwe inrichting van deze wegen.

ZEVENHUIZERSTRAAT Uitgangspunten voor de Zevenhuizerstraat zijn dat er een wijkontsluitingsweg is met een snelheid van 50 kilometer per uur en er fietsstroken worden toegepast. Daarnaast vinden de gemeente en de projectgroepen het belangrijk dat door de intensiteit van de weg overal geluidsarm asfalt komt te liggen. Hierdoor geeft het gehoor aan de klachten van omwonenden, die veel geluidsoverlast ervaren. 

Een oversteekplaats met een dorps karakterOok wordt de weg voor automobilisten mogelijk verkleind, waardoor er minder hard gereden zal worden. De weg tussen de rotonde met de Hamseweg en het tankstation zal voor automobilisten met veertig centimeter versmald worden. Deze ruimte gaat naar fietsstroken. Tussen het kruispunt met de Bieshaarlaan en het tankstation wordt de huidige middenberm ingericht met groenelementen en overrijdbare delen.

Om een betere oversteekplaats te creëren, wordt het kruispunt met de Sportlaan ingericht als een plateau in andere bestrating. Hierdoor worden bestuurders extra geattendeerd op een verkeerssituatie waarbij verschillende verkeersstromen worden uitgewisseld en krijgt de oversteekplaats meer een dorps karakter.

HAMSEWEG Bij de Hamseweg moet er een wijkontsluitingsweg komen met een sterke verblijfsfunctie zoals winkelen, werken en wonen. Doordat op deze weg een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt, betekent dit dat er geen fietsstroken of gelijkwaardige kruisingen zullen komen.

Het dorpskarakter, rondom de kerk, wordt door veel mensen als prettig ervaren, maar toch zijn er ook kritiekpunten. Bij het naastgelegen sportcafé staan in de bocht paaltjes, maar omwonenden denken dat er meer van deze geplaatst moeten worden om de veiligheid van voetgangers te verbeteren.

De auto's moeten te gast zijn op de HamsewegEen ander opvallend punt bij de plannen is het gegeven dat bij de Hamseweg de stoep en de straat beter op elkaar aansluiten. Het moet meer een verblijfsgebied worden, waarbij de auto te gast is.
De verkeerslichten worden gezien als veroorzaker van grote oponthoud en zullen daardoor mogelijk verdwijnen. Ook zal gekeken worden naar de parkeersituatie bij het kinderdagverblijf, die in het verleden als gevaarlijk werd ervaren. 

AVOND OVER DE PLANNEN Op 26 november organiseert de gemeente in samenwerking met de projectontwikkelaars een avond waarbij de definitieve plannen worden gepresenteerd en worden besproken. Dit zal gebeuren bij De Inham op de Hamseweg 40. Politieke partijen Amersfoort 2014 en CDA geven hierbij om 19.00 uur de aftrap van de bijeenkomst die tot 21.00 uur duurt.

Winkelgebied t.h.v. Aldi en Trendhopper op de Hamseweg.
Bocht bij sportcafe´ op de Hamseweg
Kruispunten Bieshaarlaan en Sportlaan.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie