Feestelijke opening bouwlokaal De Baander

19 november 2019 om 10:36 Onderwijs Deel je nieuws

Een projectplan indienen van ontwerp tot en met realisatie, prijzengeld innen en het ontwerp daadwerkelijk zelf maken. Dat is het concept van BouwBazen. Nadat scholieren van  De Baander in Amersfoort de BouwBazen Challenge wonnen, bouwden zij samen met hun docent bouwkunde Paul Feitz een eigen bouwkundelokaal. Vrijdag vond de feestelijke opening plaats.

De onthulling
Gebak, hapjes, bubbels en slingers. Na de toespraak van directeur Martijn van Elteren, waarin hij de docent en leerlingen complimenteert met de bouw van het lokaal, was het de eer aan één van de leerlingen het afzetlint door te knippen. Paul Feitz blikt terug op een geslaagde middag: "Ik dank BouwBazen heel erg voor dit initiatief. Zo’n 80 tot 100 leerlingen hebben hun steentje bijgedragen aan de totstandkoming van dit nieuwe bouwlokaal. Uiteraard doet de Baander ook in 2020 weer mee”.

BouwBazen wordt TechniekBazen
Deze jaarlijks terugkerende ontwerpprijsvraag wordt georganiseerd door Bouwend Nederland met als doel  jongeren te enthousiasmeren voor de bouw. Inmiddels is het concept uitgebreid tot TechniekBazen. Daniëlla Traa vertelt over TechniekBazen: “De achterliggende gedachte is om middelbare scholieren die nog geen keuze hebben gemaakt voor een vervolgopleiding te enthousiasmeren voor techniek. We dachten: hoe kunnen we jongeren nou beter inspireren, dan door een challenge uit te schrijven waarbij zij uit worden gedaagd om iets leuks te bedenken voor hun eigen school?”

Ideeën pitchen en TechniekBazen finale
Ook dit jaar kunnen scholen zich weer aanmelden en tot 15 mei hun plannen inzenden. Op 17 juni is de grote finale in Poppodium Fluor in Amersfoort waar de 5 beste ideeën komen pitchen voor de jury, die een winnaar zal kiezen en € 3000 prijzengeld zal toekennen.

TechniekBazen zorgt voor een aantrekkelijke kennismaking met de technieksector: “Het is niet altijd makkelijk om jongeren enthousiast te maken voor techniek, maar dit soort acties laten zeker een positieve ervaring achter bij de scholieren”, vertelt Traa. “Onderzoek toont aan dat veel jongeren niet precies weten wat techniek precies inhoudt, maar dat zij er toch een negatief beeld van hebben. Vies, zwaar, onderbetaald en sowieso niet bedoeld voor meisjes. Wij weten dat dat beeld niet klopt. Deze challenge heeft inmiddels bewezen dat we jongeren wel enthousiast krijgen, als je ze laat zien wat deze sector écht inhoudt”.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie