Anske en Jan Willem Vuijk, kritische senioren in de binnenstad.
Anske en Jan Willem Vuijk, kritische senioren in de binnenstad. Jeroen de Valk

'Weren auto in binnenstad gaat ten koste van senioren'

8 november 2019 om 19:03 Politiek

AMERSFOORT De plannen voor een autoluwe binnenstad kunnen slecht uitpakken voor bejaarden, mensen met een lichamelijke beperking, mantelzorgers en zij die 'digitaal minder vaardig zijn'. Dat vinden Jan Willem (88) en Anske Vuijk (86), bewoners van de binnenstad.

Jeroen de Valk

Ze spreken niet alleen namens zichzelf; hun  brief met de bezwaren tegen het plan is door 22 huishoudens ondertekend. En er zijn daarnaast vast meer senioren die zich kunnen vinden in hun standpunten.

Een groot bezwaar: bezoekers moeten in de toekomst door de bewoners worden aangemeld met een app. Zoiets klinkt vanzelfsprekend voor veel Amersfoorters. Maar er zijn ook mensen die niet zijn opgegroeid in het digitale tijdperk. Ze bezitten geen computer en/of smartphone en hebben ook geen idéé hoe die dingen werken.

FITNESS Een ander probleem: áls het al lukt om bezoekers aan te melden, dan moet je wel weten wie dat zijn. De heer Vuijk: ,,Ik ga elke week naar fitness. Er zijn twee dames die mij halen en brengen, maar ik weet niet van tevoren wie er gaat komen. De blauwe auto of de zwarte auto?''

Mevrouw Vuijk ervaart iets dergelijks als ze zingt in een koor in Leusden. Geregeld biedt iemand aan om haar naar huis te rijden, zodat ze niet 's avonds laat bij een bushalte hoeft te wachten. Maar zo'n aanbod komt spontaan en dan van de een, dan van de ander.

Een afgevaardigde van de Joriskerk liet al weten bij een inspraakavond dat de kerk - het oudste gebouw van Amersfoort - misschien verliesgevend wordt. Want mensen die slecht ter been zijn, kunnen niet meer naar de vele culturele evenementen in de kerk.

De 'autoluwe stad' in de geplande vorm is in tegenspraak met landelijk beleidPARKEERGARAGES Vanaf volgend jaar wil de gemeenteraad de stad 'autoluw' maken. In de binnenstad kan dan niet meer betaald worden geparkeerd; er zijn alleen nog plekken voor vergunninghouders. Wie tóch betaald wil parkeren, wordt verwezen naar de parkeergarages. Als gevolg van cameratoezicht riskeren de niet-aangemelde bezoekers een boete.

In principe worden verder alleen nog bewoners, ondernemers en bestemmingsverkeer - denk aan leveranciers - in het centrum toegelaten. Bewoners van de binnenstad moeten met een 'app' tijdig het kenteken opgeven van auto's waarmee ze worden opgehaald of gebracht. Of die iets komen brengen terwijl de bewoners misschien niet thuis zijn.

Mevrouw Vuijk maakt zich al zorgen over bekenden die haar soms spontaan willen meenemen voor een bijzonder uitje. En ze voorziet al problemen voor mensen die slechtziend zijn of kampen met gevorderde artritis; die kunnen zo'n smartphone niet bedienen.

VEREENZAMING De heer Vuijk en een aantal bewoners van appartementen in de  buurt stellen voor om in ieder geval het deel van de Zuidsingel tussen de Kleine Haag en de Sint Andriesstraat níet autoluw te maken. Dit zou voor hen de bereikbaarheid zeer ten goede komen. ,,De gemeente schrijft dat zij op die route 'sluipverkeer' wil tegengaan, maar daar is helemaal geen sluipverkeer.''

De 'autoluwe stad' in de geplande vorm is in tegenspraak met landelijk beleid, vindt hij. ,,Ouderen moeten langer thuis wonen. Om niet te vereenzamen, dienen ze een sociaal netwerk te onderhouden. Ze moeten mensen ontmoeten, activiteiten ontplooien. Ze gaan naar fitness, concerten, de dokter, de leesclub, de bridgeclub en ga zo maar door. Sommige mensen worden wel tien keer per week gehaald en gebracht.''

Dit alles wordt bemoeilijkt door deze maatregelen. ,,Mensen kunnen vereenzamen. Wie zomaar even langs wil komen, riskeert een boete. Kennissen en familie kunnen denken: het is zo'n gedoe om bij die en die op bezoek te gaan, we blijven maar thuis. Zo dreigt de vereenzaming waar de overheid juist tegen zegt te strijden.''  

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie