Norbert van Zwetselaar in de Kamp: 'Straatje te smal voor al dat verkeer.'
Norbert van Zwetselaar in de Kamp: 'Straatje te smal voor al dat verkeer.' Jeroen de Valk

'Vrienden van de Kamp' knokken voor autoluw gebied

30 oktober 2019 om 10:21 Politiek

Maak van de Kamp en enkele aangrenzende straten één grote autoluwe zone, net als de Langestraat. Een gebied waar voetgangers en fietsers de voorrang krijgen. Waar auto's alleen mogen komen om te laden en te lossen op zogenaamde 'venstertijden': tot 11.00 uur 's ochtends en vanaf 17.30 uur 's middags.

Jeroen de Valk

Dat vraagt Norbert van Zwetselaar, voorzitter van de Stichting Vrienden van de Kamp. Het is de stichting een doorn in het oog dat de gemeente van plan is om in dit deel van de stad zo'n veertig plekken voor betaald parkeren om te zetten in vergunningsplaatsen. Hiermee moet het verlies van plekken voor vergunning-parkeren in de oude binnenstad worden gecompenseerd.

Het Kampkwartier wil namelijk niet fungeren als parkeerterrein voor bewoners en ondernemers die verder in deze wijk niets te zoeken hebben. Van Zwetselaar zegt beslist: ,,Je moet niet parkeerplaatsen in het ene deel weghalen en in het andere deel neerzetten; dan krijg je oorlog. Je kunt de vergunninghouders beter een vaste plek geven in een van de parkeergarages.''

'KAMPKWARTIER' Wat Van Zwetselaar betreft, wordt een deel van het 'Kampkwartier' - de winkelstraat de Kamp en omliggende straten - gerekend tot de historische binnenstad, die de gemeente zo graag autoluw wil maken. Nu staat alleen nog het deel van de Kamp tussen de Kamperbinnenpoort en de Coninckstraat op de nominatie om autoluw te worden.

Bij de operatie 'Amersfoort autoluw' zullen plekken voor vergunninghouders verdwijnen op de Grote Spui, het Havik en het gedeelte van de Muurhuizen tussen de Langestraat en de Kortegracht. Niemand mag hier nog parkeren. Om dit te compenseren, zullen vrijwel alle veertig parkeerplekken op de Kamp, de Grote Sint Jansstraat, de Zuidsingel en de Westsingel worden omgezet in vergunningsplekken.

SLUIPVERKEER De gemeente schrijft in een raadsvoorstel: ,,De Kamp en de daaraan grenzende woonwijken (…) zijn voornamelijk woonbuurten waar geen sprake is van overlast door sluipverkeer. (…) Er is naar onze mening vooralsnog geen reden om deze buurten toe te voegen aan het autoluwe gebied.''

Daar denkt Van Zwetselaar anders over. ,,Het Kampkwartier heeft óók historische waarde. Het is óók een groot winkelgebied. Door hier venstertijden in te voeren voor laden en lossen blijven winkels voor automobilisten gedurende een deel van de dag bereikbaar. Dan kunnen we hier ook betaald parkeren afschaffen.''   

PARKEERGARAGES En de rest van de dag? ,,Dat kunnen auto's terecht in de parkeergarages. De garages aan de Koestraat, het Flintplein en het Stadhuisplein zijn eigendom van de gemeente. Daar worden gereduceerde tarieven ingevoerd. Maar er zijn nog meer garages. Ze zijn allemaal bereikbaar via de Stadsring of de Scheltussingel. Daarvoor hoef je dus niet de stad in.''

Van Zwetselaar zet zich al zo'n tien jaar in voor het Kampkwartier. Hij merkte al snel dat de Kamp zelf te krap is voor alles wat hij in het straatje aantrof: auto- en vrachtverkeer, fietsers in twee richtingen, voetgangers én uitstallingen op de stoepjes van de neringdoenden.

DE STIER Hier moet iets gebeuren en hoe dat er uitziet, is al te aanschouwen aan het einde van de Kamp, bij het beeld De Stier. De ooit onoverzichtelijke entree naar de Kamp werd onlangs veranderd in een ruim en vriendelijk pleintje, voorzien van plantenbakken. De voetganger is er gelijkwaardig aan de automobilist. De Vrienden van de Kamp zien graag dat de hele straat dit aanzien krijgt.

Van Zwetselaar heeft goede hoop. ,,We hebben onlangs politici op bezoek gehad: drie wethouders en twaalf raadsleden. Die zeiden dat ze de Kamp gewoonlijk alleen zagen als ze er op de fiets doorheen moesten. Dan hadden ze al hun aandacht nodig om veilig door die drukke straat te komen. Met ons gingen ze er eens te voet doorheen. Toen pas ervoeren ze wat er eigenlijk te zien is. Er zijn hier wel honderd winkels!''

Hij vervolgt: ,,Nu moet de politiek durven keuzes te maken. Niet een beetje dit en een beetje dat. Zorg er eindelijk voor dat fietsers en voetganger hier de prioriteit krijgen.'' Hij heeft goede hoop. ,,Bij een recente raadsvergadering kreeg ik de nodige bijval.'' 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie