De wijk Bovenduist: plannen worden misschien afgeblazen.
De wijk Bovenduist: plannen worden misschien afgeblazen. Gemeente Amersfoort

Stikstofcrisis: veel onduidelijkheid, maar woningbouw (nog) niet stilgelegd

29 oktober 2019 om 22:25 Politiek

AMERSFOORT Wat zijn de gevolgen van de stikstofcrisis voor de Amersfoortse woningbouw? Nog geen enkele bouwwerkzaamheid is stilgelegd. Amersfoort staat er toch al relatief goed voor, aangezien de bebouwing zich hier verder van de beschermde natuurgebieden bevindt dan in de Randstad. In het nabij gelegen Arkemheen zijn geen stikstofgevoelige dieren en planten te vinden. Niettemin heeft Amersfoort al een 'taskforce' samengesteld met deskundigen. Ook is een onderzoeksbureau aan het werk gezet.

Jeroen de Valk

Dit vertelde Yordi Grutters, projectleider bij de gemeente, aan de gemeenteraad. De oriënterende ronde had het karakter van een soort 'spoedcursus stikstof', want de Amersfoortse politiek is nog onvoldoende bekend met de materie. Grutters werd na zijn leerzame referaat bestookt met vragen, maar moest soms het antwoord schuldig blijven.

Uit de eerste onderzoeken is in ieder geval gebleken dat bouwprojecten met maximaal zeventig woningen geen stikstofoverlast veroorzaken. Daarmee bevinden geplande projecten aan de Matthijs Vermeulenstraat (60 woningen) en de Laakse Tuinen (64 woningen) zich buiten de gevarenzone. Het heeft volgens Grutters geen zin om grote projecten zoals de geplande wijk Bovenduist (3000 woningen) in delen op te splitsen; zo'n plan wordt altijd 'in samenhang' gezien en beoordeeld.

VOORSCHRIFTEN Tot begin dit jaar golden de voorschriften van het PAS (Programma Aanpak Stikstof) voor mogelijk vervuilende (bouw)werkzaamheden. Op 29 mei besloot de Raad van State dat het PAS niet meer afdoende is. De voorschriften worden dus strenger. Dit kan leiden tot grootscheepse gevolgen voor woningbouw, agrarische activiteiten en werk aan de infrastructuur; denk aan het spoor en autowegen.

Bij elk project zal Amersfoort moeten aantonen dat de overlast van stikstof voor nabij gelegen natuurgebieden binnen de perken blijft. Wat betreft woningbouw gaat het onder meer om de Wagenwerkplaats, De Nieuwe Stad en de kop van Isselt: voormalige industrie- en bedrijventerreinen waar woningen kunnen verrijzen door ombouw van de bedrijfspanden maar vooral dankzij nieuwbouw.

OP DE HELLING Hier is vele jaren over vergaderd en overlegd met politici, projectontwikkelaars en omwonenden. Deze drie plekken zouden goed zijn voor in totaal zo'n drieduizend woningen.

Al deze initiatieven staan ineens op de helling. Tot de weinige alternatieven behoren: nóg milieuvriendelijker bouwen, of kunnen voldoen aan de zogeheten ADC-toets. ADC staat voor 'geen Alternatief, Dwingende redenen van groot openbaar belang en Compenserende maatregelen'. Met andere woorden: het project is zó belangrijk, dat het hoe dan ook moet worden gerealiseerd. Bovendien zou zo'n project uiteindelijk toch de leefbaarheid ten goede komen.

'ADC-TOETS' Grutters noemde met name een project in Veldhoven. Hier mag een weg nabij een natuurgebied tóch worden aangelegd volgens de ADC-toets aangezien deze nieuwe, korte weg een langere route overbodig maakt.

Hoe nu verder? Het onderzoeksbureau werkt nog aan een definitief rapport. Daarna wordt dit afgestemd met respectievelijk de provincie, 'Den Haag' en de Amersfoortse belanghebbenden en politici. Ten slotte kunnen de projectontwikkelaars zelf worden geadviseerd. Tegen die tijd hebben de politici zich uiteraard goed ingelezen.  

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie