Jelle Hekman en de vrijwilligers voor de Eemlijn in de Eemhaven.
Jelle Hekman en de vrijwilligers voor de Eemlijn in de Eemhaven. Charella Hulsbosch

Eemlijn-voorzitter Jelle Hekman neemt afscheid en blikt terug

11 oktober 2019 om 07:07 Mensen

AMERSFOORT Fietsboot Eemlijn is in 2001 gestart door Han Gerlings. Achttien jaar verder kunnen we zeggen dat de fietsboot een echt begrip is geworden in Amersfoort en omstreken. De Eemlijn staat tegenwoordig onder leiding van voorzitter Jelle Hekman, maar niet lang meer. Hij neemt binnenkort afscheid.

Charella Hulsbsoch

Hekman is nog actief in de Amersfoortse politiek als de eerste stappen in de richting van een fietsboot vanuit Amersfoort worden gezet. ,,Han heeft toen voorgesteld om een seizoen lang proef te draaien en dat seizoen is behoorlijk succesvol geweest." In het begin werd het schip gehuurd en na een tijd actievoeren voor verschillende subsidies in 2002 gekocht. Het schip dat ooit dienst deed als partyboot, pontje en in het hele begin zelfs als veevervoer, is vanaf dan officieel 'onze' fietsboot.

We zijn nu nog op zoek naar een opvolger, de eerste gesprekken staan gepland AFSCHEID De Eemlijn vaart vanaf april het hele seizoen afwisselend naar Huizen of Spakenburg. Maar ook op een regenachtige donderdagmorgen in oktober vaart de boot nog uit. Niet lang meer, de laatste tocht staat gepland op 13 oktober. Normaal is de laatste vaart pas op 15 oktober, maar dit jaar valt die datum op een dag dat de fietsboot in het laagseizoen niet vaart.

Aan boord blikt voorzitter Jelle Hekman terug, want na dit seizoen zwaait hij af. ,,We zijn nu nog op zoek naar een opvolger, de eerste gesprekken staan gepland", vertelt hij. Samen met de andere bestuursleden staat hij al zeven jaar aan het roer van de boot waarmee je dwars door de natuur rond Amersfoort vaart, met een prachtig uitzicht over de Eemvallei en de Gooise uitlopers van de Utrechtsnee Heuvelrug.

KRACHT We vragen de voorzitter wat volgens hem de kracht van de fietsboot is. ,,Dat je voor een betaalbaar bedrag ook een leuk uitje kunt hebben. Een kopje koffie kost bij ons nog steeds een euro. Dat is belangrijk, want zo blijft het voor iedereen leuk." Dat klinkt ook door in de maatschappelijke activiteiten die de fietsboot aanbiedt. Zo kunnen organisaties die weinig te besteden hebben voor een klein bedrag of niets meevaren. En de fietsboot schenkt elk jaar een aantal kaartjes aan de voedselbank zodat die mensen ook een dagje mee kunnen.

Het zijn de vrijwilligers die van elke boottocht een feestje makenHet zijn volgens Hekman de vrijwilligers die van elke boottocht een feestje maken. ,,Het succesverhaal van de Eemlijn zijn onze vrijwilligers. Dat zijn er op dit moment zo'n vijfenveertig. We hoeven nooit actief te werven. Veel mensen die vrijwilliger worden gaan al regelmatig met de boot als passagier", zegt Hekman. En dan heb je ook nog de vrijwilligers van het eerste uur. ,,Wijna van Elk bijvoorbeeld. Zij is de vrouw van de eerste schipper Ben van Elk, die helaas een aantal jaar geleden overleed. Zij heeft dit jaar nog trouw meegevaren als vrijwilliger."

LIEFHEBBER Maar aan al het moois komt een eind en dus zwaait Hekman dit jaar af, hoewel het afscheid niet definitief is. Hij zal altijd een van de gemiddeld 10.000 passagiers blijven die jaarlijks gebruik maken van de Eemlijn. ,,Ik ben zelf een fietsliefhebber. Ik ben van plan nog vaak met de Eemlijn mee te gaan."

Charella Hulsbosch
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie