De meningen over het ontwerp en de functionaliteit van de brug zijn sterk verdeeld.
De meningen over het ontwerp en de functionaliteit van de brug zijn sterk verdeeld. Rensenfotografie

Fietsloopbrug onderwerp van discussie

20 september 2019 om 07:28 Verkeer en vervoer

AMERSFOORT 'Fietsvoetbrug westelijke ontsluiting' dat onlangs verscheen in de onafhankelijke internetkrant De Stadsbron, heeft behoorlijk wat reuring veroorzaakt. In dit artikel laat journalist René van der Velden zich kritisch uit over de toegankelijkheid en de veiligheid van de fietsloopbrug die binnen enkele jaren over het spoor tussen DierenPark Amersfoort en de Bernhardkazerne is gebouwd. Redenen genoeg voor het stadsdebat 'De Stadsbron weegt de brug' dat donderdagavond aanstaande plaatsvindt.

Arjan Klaver

,,Je kunt bij zo'n belangrijk lokaal infrastructureel project toch niet zomaar achteloos circa 1 miljoen fietsers en voetgangers negeren?", is een van de reacties die het artikel 'Fietsvoetbrug westelijke ontsluiting' opriep. Alleen al deze reactie van een Amersfoortse inwoonster geeft aan dat er onder de Amersfoortse inwoners nog een flinke dosis argwaan leeft rondom de fietsloopbrug. Een voorziening die in plaats komt van een gelijkvloerse passage met aan weerszijden van de autoweg twee fietspaden en twee voetpaden. Bovendien worden vraagtekens gezet als het gaat om de veiligheid van de fietsers en wandelaars die dagelijks van deze brug gebruik gaan maken.

Volgens het betreffende artikel in De Stadsbron heeft de brug lange, steile hellingen, een tweerichtingsfietspad van 4,00 meter breed en een enkelzijdig voetpad van 1,50 meter smal. Dat zijn opmerkelijke afmetingen in de wetenschap dat de brug vooral tijdens de spits heel wat voetgangers en fietsers moet verwerken. Bovendien is het niet ondenkbaar dat de steile opgangen van de brug in geval van sneeuw en ijzel tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Dat staat nog los van mindervaliden met een scootmobiel of rollator die ongetwijfeld moeite zullen hebben met de hellingproef. ,,De gemeente heeft het aantal fietsers en voetgangers die de huidige spoorovergang passeren, niet geteld en heeft geen idee wie er straks over de brug zullen komen. Althans: het is niet onderzocht", stelt de journalist in zijn artikel. ,,Dat komt omdat de fietsvoetbrug het ondergeschoven kindje is van het autoproject 'de Westelijke Ontsluiting' dat is gericht op doorstroming van auto's, met een tunnel onder de sporen door."

KEIZAAL Redenen genoeg voor De Stadsbron een stadsdebat over deze fietsloopbrug te verzorgen met als titel 'De Stadsbron weegt de brug'. De bijeenkomst vindt donderdagavond aanstaande plaats in de Keizaal van Bibliotheek Eemland van 19.00 uur tot 20.30 uur. Het debat wordt geleid door gespreksleider Harmen Zijp. Aangezien de meningen over het ontwerp en de functionaliteit van de brug verdeeld zijn, zal het panel breed zijn samengesteld. Behalve vertegenwoordigers uit de Amersfoortse politiek, zijn verder uitgenodigd een vertegenwoordiger van de SGLA en tal van deskundigen.

Uiteraard krijgt het publiek in de Keizaal de gelegenheid om haar mening te geven. Arjeh Kalmann van De Stadsbron zal aan het begin van het stadsdebat toelichten waarom deze discussie door de Stadsbron wordt georganiseerd.

Jolanda Woltjer
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie