Afbeelding
Arjan Klaver

Kunstenaarsduo brengt boek Corrie & Joseph uit

15 september 2019 om 07:25 Kunst

AMERSFOORT Het Amersfoortse kunstenaarsduo Hans Lemmerman en Inge van Run van het theateratelier Het Wilde Oog, bracht op donderdag 12 september een boek uit: Corrie & Joseph. Een beeldreportage van de geschiedenis met twee pijlers: Spakenburgse klederdrachtdraagsters en kunstenaar Joseph Beuys, een van de meest invloedrijke Duitse kunstenaar uit de tweede helft van de 20ste eeuw.

Arjan Klaver

Lemmerman en Van Run zoeken voortdurend naar beelden die intrigeren en naar performancekwaliteit worden getild. Dat bewezen de twee voorgaande boeken die van hun hand kwamen. Een ervan is 'Hij, Icaru' waarmee Lemmerman een alternatief en tegenwicht biedt aan de door imago's gedicteerde materialistische samenleving. Alsof hij de Nescio-mentaliteit terug wil brengen. Maar ook wil hij kunstzinnige disciplines laten integreren: fotografie, vormgeving en theater laten samensmelten tot één 'Gesamtkunstwerk'. Bovendien is het een ode aan acht iconen uit het zakenleven. „Deze geportretteerden hadden het lef om hun kracht en zwakte te laten zien", aldus Lemmerman die voor zijn projecten regelmatig werkt met mensen. In 2000 maakte hij bijvoorbeeld samen met Inge van Run voor het Images Festival het project Surrealistische zelfportretten en in 1997 maakte hij met acht jongeren 'De Theatertuin', waarin hij op zoek ging naar situaties en ervaringen die de jongerencultuur overstegen en toch het adolescente verraadden.

TRADITIONELE KLEDERDRACHT In het lijvige boek Corrie & Joseph dat met veel zorg is samengesteld, zijn de hoofdpersonen Corrie Wijmje en Hendrikje Koelwijn uit Spakenburg, gekleed in traditionele klederdracht. Een prachtig uitgangspunt voor de Amersfoortse bedenker en samensteller van het boek.

Steeds minder vrouwen in Spakenburg lopen nog in traditionele klederdracht. Tien jaar geleden waren het er nog zeshonderd, nu zijn er nog geen tweehonderd over. Het is het gevolg van de ouder wordende generatie die de traditie in ere houdt en een jongere groep vrouwen die daar geen interesse meer in heeft. Lemmerman daarover: „De kracht van de klederdracht is dat het op enig moment echt uitsterft. Deze vrouwen willen laten zien dat ze trots zijn op hun streek of dorp. Dat vind ik moedig omdat zij op enig moment kans hadden om, aangespoord door de omgeving, moderne kleding aan te trekken. Niet dus. Zij bleven in dracht. En toch wilden zij meewerken aan ons boek. Zij toonden het lef om in Corrie & Joseph, dat rijk is aan foto's, te torenen aan het alledaagse milieu." Zij waren voor de camera even de Icarus. Maar dan logischerwijs de vrouwelijke kant. „Natuurlijk zullen ze nooit de stap maken om uit het alledaagse te stappen. Als dramaturg heb ik ze vanaf het nieuwe millennium, toen we met dit boek begonnen, geleid. Ik wist toen niet dat we tijdens het uitvoeren van project afscheid moesten nemen van Corrie. Zij overleed. Ze staat op een van de eerste foto's de ramen te lappen van Het Rietveldpaviljoen. Iconisch is ook de foto waarop de Spakenburgers in een museum kijken naar een getekend naakt van de Amsterdamse kunstenares Marlene Dumas. De multigetalenteerde mediagraaf Frank Auperlé tekende voor de meeste fotos'. Onbeschaamd en ingetogen tegelijk. „We hebben dus van Spakenburgse vrouwen mythische wezens gemaakt", voegt Lemmerman aan zijn verhaal toe.

Corrie & Joseph is  verkrijgbaar bij Boekhandel Veenendaal.

Jolanda Woltjer
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie