Afbeelding
ANP/Local Focus

Welke biertjes worden in deze omgeving het meest geschonken?

5 september 2019 om 12:28 Zakelijk

AMERSFOORT In Nederlandse hotels, restaurants en cafés wordt het vaakst Heineken-bier geschonken. In grote delen van het land is Heineken het biertje dat horecazaken het vaakst als hoofdmerk tappen, terwijl veel andere Nederlandse pilsmerken vooral in de buurt van de eigen brouwerij het best verkrijgbare biermerk zijn.

Heineken is net als landelijk het meest gedronken biermerk in de horeca. Alleen Eemnes en Woudenberg (Amstel), Scherpenzeel (meerdere merken) en Leusden (Jupiler) zijn uitzonderingen. Verder weg van de Randstad neemt de diversiteit in het aantal regionale biermerken snel toe.

LocalFocus analyseerde cijfers van horeca-onderzoeksbureau Datlinq en bracht zo voor meer dan 22 duizend Nederlandse horecazaken in kaart welk pilsje het hoofdmerk is. Heineken voert daarin de boventoon (202 gemeenten op basis van de indeling uit 2018), gevolgd door Grolsch (29), Amstel (23) en Hertog Jan (23). 

(Tekst gaat verder onder de afbeelding).

 

Opvallend is vooral dat sommige regio's erg aan een (lokaal) biertje gebonden zijn. Zo is het bier uit de brouwerij van Grolsch (Enschede) vooral populair in Twente en de Achterhoek, staat het bier uit de brouwerijen van Bavaria (Lieshout) en Dommelsch (Dommelen) in Zuidoost-Brabant op nummer één en wordt het Belgische Jupiler voornamelijk geschonken in grensgemeenten met onze zuiderburen. In Budel (gemeente Cranendonck) wordt vooral Budels getapt.

Limburg is zo niet nog diverser dan Noord-Brabant. In een groot deel van de provincie is Brand (gebrouwen in Wijlre) het best verkrijgbare pilsje, maar ook Gulpener (uit Gulpen), Lindeboom (gebrouwen in Neer) en Alfa (uit Schinnen) is lokaal populair.

OVER DE CIJFERS Horeca-onderzoeksbureau Datlinq bracht voor meer dan 22 duizend hotels, restaurants en cafés in kaart welk biermerk er als zogeheten 'hoofdmerk' geschonken wordt. Dit is vaak het biermerk waarvan het logo aan de gevel hangt. Het gaat hierbij om het meest verkrijgbare bier (distributiedata) en niet om het meest gedronken bier (consumptiedata).

Bart Belterman
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie