De halte 'Hugo de Grootlaan', die zeker tot eind dit jaar buiten gebruik is.
De halte 'Hugo de Grootlaan', die zeker tot eind dit jaar buiten gebruik is. Jeroen de Valk

Straat te smal aangelegd; vier bushaltes onbereikbaar

27 augustus 2019 om 15:54 Politiek

AMERSFOORT Bewoners van het Bergkwartier zullen het voorlopig met vier bushaltes minder moeten doen. De oorzaak: een te krap aangelegd deel van de Hugo de Grootlaan, waardoor het busvervoer hier onmogelijk is. Het lijkt een vreemde situatie en de kwestie heeft dan ook geleid tot schriftelijke vragen van Amersfoort2014.

Jeroen de Valk

Immers: hoe is het mogelijk dat een bedrijf in opdracht van de gemeente een straat zó onder handen neemt, dat de bus er niet meer kan rijden? Is er wel overleg geweest met Syntus, het bedrijf dat over het openbaar vervoer gaat? Wanneer kan de bus hier weer rijden? Wanneer gaat de spade in de grond om de fout te herstellen?  En natuurlijk: wie gaat dat betalen?

De werkzaamheden aan de Hugo de Grootlaan gingen half mei van start. Hierdoor moest bus 9 worden omgeleid. Medio augustus dacht een reiziger eindelijk weer de bus te kunnen nemen. De halte was echter opnieuw tijdelijk opgeheven.

PASSEREN Via Twitter liet een medewerker van het vervoerbedrijf weten wat de oorzaak was: een deel van de weg is bij de herontwikkeling zó smal aangelegd, dat bussen en vrachtwagens elkaar niet kunnen passeren.

Zodoende moet lijn 9 nog steeds omrijden en vallen in totaal vier haltes uit: Bonairelaan, Arubalaan, Hugo de Grootlaan en Surinamelaan. Syntus gaf aan dat deze situatie ten minste tot 15 december dit jaar zal voortduren. De alternatieve route die nu wordt gevolgd, gaat van de Utrechtseweg via de Stichtse Rotonde naar de De Genestetlaan.

ONTWERPFOUT Fractievoorzitter Menno Fousert diende namens Amersfoort2014 de vragen in. Ze zijn gericht aan wethouder Hans Buijtelaar, die het verkeer in zijn portefeuille heeft. Fousert schrijft: ,,Is het ontwerp van de weg voorgelegd aan Syntus en is hen gevraagd actief commentaar te leveren ten aanzien van de passeerbaarheid van  bussen? Zo ja, zijn door Syntus in de ontwerpfase al opmerkingen meegegeven (…) en hoe luidden die opmerkingen?''

Fousert vraagt zich ook af of de wegversmalling de oorzaak is van een ontwerpfout. Wanneer kan die ongedaan worden gemaakt en wie van de vele betrokkenen gaat voor de kosten opdraaien? De ontwerper, de uitvoerder, de gemeente of misschien nog wel een andere partij?

KOSTEN Dit kan een taaie kwestie worden, ook al omdat Amersfoort2014 vasthoudend is en vooral let op kosten van allerlei projecten. Zo heeft oprichter en voormalig fractievoorzitter Ben Stoelinga zich vastgebeten in het Armando-dossier. Het aan kunstenaar Armando gewijde museum verhuisde van Amersfoort naar landhuis Oud Amelisweerd in Bunnik. Na het faillissement van het museum aldaar bleek uit een kort onderzoek dat de onderneming van meet af aan gedoemd was te mislukken.

Stoelinga eiste een vervolgonderzoek maar kreeg daarvoor de handen niet op elkaar. ,,De onderste steen zal toch niet boven komen'', zeiden andere raadsleden. Vervolgens diende hij in etappes honderden schriftelijke vragen in. De antwoorden daarop moeten een dossier vormen. Dat kan hij eind dit jaar met aanbevelingen aan het college overhandigen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie