Afbeelding
Ruim helft Amersfoorters kiest voor glasvezel

Ruim helft Amersfoorters kiest voor glasvezel

18 juli 2019 om 07:55 lokaal

Ondanks dat bijna overal in Amersfoort glasvezel is aangelegd, kiest slechts 56% van de huishoudens voor een glasvezelabonnement. Met een gemiddelde glasvezelsnelheid van 188Mb behoort Amersfoort tot de snelste internetsteden in de provincie Utrecht. Alleen de buitengebieden zijn nog steeds niet aangesloten op glasvezel. Amersfoort heeft als een van de weinige grotere steden meer dan 95% glasvezeldekking. Op
het Industriekwartier en De Hoef na heeft nagenoeg heel Amersfoort een glasvezelaansluiting. Ook in de kernen buiten Amersfoort zoals Hoevelaken, Leusden, Baarn en Soest heeft glasvezel de overhand. Buitengebieden zijn echter nog niet aangesloten en moeten het tot op heden doen met kabel of VDSL.

De voordelen van glasvezel zijn duidelijk; nauwelijks beperkingen in snelheid en klaar voor de toekomst. Toch kiest bijna de helft van de Amersfoorters met een glasvezelaansluiting nog voor andere technieken als kabel en VDSL. Dertig procent kiest voor kabel, maar ontvangt minder snelheid voor de prijs die zij betalen. Met een gemiddelde prijs van 49,57 euro per maand wordt een snelheid van gemiddeld 83 Mb behaald op de kabel. Bij glasvezel is dit gemiddeld 188 Mb voor 46,42 euro per maand. De resterende 24% kiest voor VDSL over de vaste telefoonlijn van KPN. Gezien de hoge concurrentie op deze verbinding is de gemiddelde prijs met 31,79 euro per maand een stuk lager. Echter is de snelheid hier ook naar; er wordt gemiddeld slechts 35 Mb behaald. Dit blijkt uit onderzoek van onafhankelijke internetvergelijker Breedbandwinkel.nl.
Opvallend is dat steeds meer Amersfoorters kiezen voor een abonnement zonder tv en vast bellen. In de afgelopen twee kwartalen koos maar liefst 42% voor een los internetabonnement. De beschikbaarheid van apps als Netflix, Videoland en diensten als NLZIET of Uitzending gemist dragen hieraan bij. Abonnementen met internet en tv of een alles in 1 abonnement hebben nog steeds de voorkeur. De mogelijkheden met interactieve tv worden steeds uitgebreider en ook de mobiele apps worden vaker gebruikt. Provider T-Mobile was hierbij de afgelopen twee kwartalen de populairste aanbieder.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie