Scène uit de film 'Nummer negen' uit 2007 van Guido van der Werve die nu te zien is in Kunsthal KAdE.
Scène uit de film 'Nummer negen' uit 2007 van Guido van der Werve die nu te zien is in Kunsthal KAdE. Guido van der Werve / GRIMM Amsterdam | New York

Monumentale films van elf kunstenaars in Kade

9 juni 2019 om 07:49 Uit-cultuur/nieuws

AMERSFOORT Kunsthal Kade is deze zomer omgetoverd tot het land van de video. Alle lampen zijn uit, het licht komt alleen van de projectieschermen. Op die schermen zijn indringende en monumentale films van elf kunstenaars te zien.

Films vol visuele verbeeldingskracht. Robbert Roos, directeur van Kunsthal Kade, zegt enthousiast over de videokunst: ,,Bij een gewone film heb je personages, een verhaal en logica. Bij videokunst kun je dat achterwege laten. Alles draait om de autonomie van het beeld. Dat beeld, dat moet je bij je lurven pakken, ook als je niet meteen begrijpt wat je ziet.''

Daarmee staat 'Videoland' ook meteen symbool voor alle beeldende kunsttentoonstellingen in Kade, dat deze zomer het tienjarig jubileum viert. Sterk visueel georiënteerd met soms het kijken als enige leidraad, waarbij alles dat gezien wordt 'waar' is, want door de kijker zo gezien, los van de intenties van de makers.

PSYCHEDELISCH In de grote zaal is het gehele plafond gehuld in een kleurrijke en psychedelische installatie van assume vivid astro focus, speciaal voor de gelegenheid ontworpen. Hier kunnen bezoekers de projectie totaal ervaren, achterover leunend in zitzakken en hangmatten en met een koptelefoon op het hoofd. In de andere kunstenaarsfilms in 'Videoland' kijk je naar specifieke momenten die voor iets groters staan.

BLUESPIANIST Zo zette Ragnar Kjartansson in zijn film 'The Man' (2010) Pinetop Perkins centraal. Een bluespianist op 97-jarige leeftijd, die met zijn piano in het gras zit tegen de achtergrond van een archetypisch houten 'farmhouse' in het Amerikaanse zuiden. Hij speelt een uur lang zijn repertoire. Niet altijd meer helemaal zuiver door zijn leeftijd, maar de muziek zit geëtst in zijn ziel. Die diepte - vol culturele historie - voel je in deze indringende performance.

NOORDPOOL En Guido van der Werve staat in zijn film 'Nummer Negen' (2007) op het exacte punt van de Noordpool en draait gedurende een volle dag tegen de rotatie van de aarde in. Hij doet wat de subtitel zegt: 'The day I didn't turn with the world'. Een even simpele als verpletterende ervaring. Van der Werve stond 24 uur in de bittere kou op het geografische 'nulpunt' van de aarde, waarmee de actie niet alleen een uitdaging van 'natuurwetten' was, maar ook een fysieke uithoudingsproef.

BADKUIP Marijke van Warmerdam plaatste voor 'Weather Forecast' (2000) een ouderwetse badkuip in een lege, roodkleurige kamer. Het mist, het regent, de zon schijnt binnen. Het wonderlijke samenspel tussen het serene interieur en weersomstandigheden van 'buiten' eindigt met een epische finale. Het is een film vol relatieve rust én suspense.

Kom ook achter de verhalen in de films van: Matt Calderwood, Isaac Julien, Christian Marclay, Hans Op de Beeck, Nira Pereg, Tom Pnini en Martin & Inge Riebeek.

'Videoland' is tot en met 1 september te zien.

Willem Japp Van Essen
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie