Het waarom van een solide businessplan en wat staat er in?

30 april 2019 om 12:31 Nieuws Deel je nieuws

Nagenoeg alle ondernemers hebben goed inzicht in hun bedrijf. Ze weten wie hun klanten zijn, kennen hun eigen producten en weten waar deze voor gebruikt worden. Ook hebben ze een helder idee over de toekomst van hun onderneming. Wanneer een ondernemer financiering nodig heeft, is het noodzaak dat er nagedacht wordt over een businessplan. Hoe  vanzelfsprekend de strategie en organisatieopbouw ook is voor de ondernemer, een financier heeft een helder uitgeschreven plan nodig.Het opstellen van een businessplan kost tijd en er is kennis nodig om het plan op een juiste manier op te stellen. 

Waaruit bestaat een businessplan?

Zonder alle details en kleine punten te noemen, zou een plan toch zeker de volgende elementen moeten bevatten over de onderneming:

Is mijn product makkelijk vervangbaar of een belangrijke component in de keten? Om dit punt te kunnen beargumenteren moet de ondernemer wat de toegevoegde waarde van de producten en/of diensten voor de klant is.

Hoe onderscheidend is mijn product? Belangrijk is te melden welke (nieuwe) markten aangeboord worden en of deze markten groeiend of meer stabiel zijn.

Hoe ga ik de groei van mijn onderneming leiden? De ondernemer moet zich afvragen of de organisatie klopt (qua talent en competenties)?
Is de financiële verslaglegging op orde? De ondernemer moet inzicht hebben in zijn werkkapitaal en de opbrengsten en kosten per onderdeel/eenheid/unit. Verder moet duidelijk zijn of een eventuele tegenslag op te vangen is, zonder dat meteen het hele project of het hele plan in gevaar gebracht wordt.
Kloppen de fiscale en juridische aspecten? Denk hier bijvoorbeeld aan vergunningen of milieu-effecten.
Wat levert de geplande investering me op, wanneer is de investering terugverdiend ?

Uiteraard is dit geen uitputtende opsomming, maar wel een die in ieder geval helpt om de gedachten te bepalen. Het blijft noodzakelijk om aannames en statements te onderbouwen met harde feiten en cijfers.

Door te sparren en kritische vragen te stellen kan een doortimmerd plan ontwikkeld worden. Een plan waarmee de financier overtuigd zal worden en de ondernemer de benodigde financiering kan ophalen. 

SmartFunding ondersteunt ondernemers in het maken van de business plannen en treedt hierbij op als een trusted advisor. Aangezien Peter Rietman jarenlang aan beide kanten van de tafel heeft gezeten, is hij goed in staat om een brugfunctie tussen de ondernemer en de financier te vervullen. Meer info: p.rietman@smartfunding.nl

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie