Afbeelding
Archief BDU Media

Buurt wil meer inspraak over vergunningparkeren

20 november 2018 om 21:56 partnercontent

AMERSFOORT Verkeerswethouder Hans Buijtelaar stelt voor het vergunningparkeren uit te breiden in Amersfoortse wijken. De VVD'er doet dit mede naar aanleiding van klachten van buurtbewoners; die kunnen hun auto's niet meer kwijt in hun straat, aangezien anderen er parkeren; veelal mensen die in de wijk zelf niets te zoeken hebben. 

Jeroen de Valk 

Het invoeren van vergunningparkeren lijkt een makkelijke en adequate oplossing. Niettemin laaien de emoties geregeld hoog op bij de debatten, en dan vooral op de publieke tribune.  

Wat zijn de bezwaren? In onder meer het Vermeerkwartier wonen veel huishoudens met twéé auto's; die krijgen dus een probleem als er per woning  maar één vergunning wordt verstrekt. Verder zijn sommige de zijstraten zó smal, dat er noodgedwongen op de stoep wordt geparkeerd. Voer hier officiële vergunningsplekken in, en de parkeerruimte krimpt zienderogen. 
Verder vrezen bewoners wat wel het waterbed-effect wordt genoemd. Wie in de ene straat niet kan parkeren, rijdt gewoon een straatje verder. Zo verplaatst de overlast zich. 

SOESTERKWARTIER In de raadszaal kwamen bewoners klagen die een paar honderd meter van het centraal station wonen; daar mag niet worden geparkeerd, dus worden veel auto's - van mensen die in het stationsgebied moeten werken, of verder gaan met de trein - vlak voor hun deur neergezet.    

De huidige plannen voorzien in een uitbreiding van de vergunningszones in onder meer het Soesterkwartier en het Vermeerkwartier. In het Soesterkwartier wordt overwogen de zone uit te breiden in westelijke richting met onder meer de Ligusterstraat, de Aucubastraat en een deel van de Soesterweg. 

In het Vermeerkwartier dacht de wethouder aanvankelijk aan de driehoek Bisschopsweg, Rubensstraat en Albert Cuypstraat. Bij nader inzien wordt overwogen deze zone uit te breiden tot een gebied dat wordt omsloten door de Arnhemseweg, de Gasthuislaan (maar niet die laan zelf) en de Rubensstraat. Bewoners wil hij tegemoet komen door het (deels) op de stoep parkeren te blijven toestaan. 

INSPRAAK Om alle bezwaren te kunnen uiten, willen buurtbewoners vooral vaker en beter gehoord worden; dat werd eerder dit jaar al snel duidelijk. 
Die inspraak wordt vooralsnog aan bepaalde regels gebonden. Als er vijftig handtekeningen uit een specifieke buurt zijn opgehaald, is de gemeente bereid een onderzoek te starten naar parkeeroverlast. Mocht blijken dat er van die overlast inderdaad sprake is, dan worden er inspraakbijeenkomsten georganiseerd. 

Maar dat gaat voor enkele fracties (SP, Amersfoort2014 en DENK) niet ver genoeg; volgens hen kan er in plaats van die vijftig handtekeningen en een onderzoek beter eerst een 'draagvlakmeting' plaatsvinden waarbij écht de wijk in wordt gegaan. Anders komt er een onderzoek waardoor de bewoners zich bij een inspraakbijeenkomst ook weer overvallen voelen. Amersfoort2014 herinnerde zich bijeenkomsten met schreeuwende buurtbewoners. 

Er komt niet nóg een oriënterende ronde; wat de raad betreft, wordt er spoedig een avond georganiseerd waarbij de knopen worden doorgehakt. Aangezien de besluiten nooit in ieders voordeel kunnen uitpakken, sprak de (VVD) al van 'een salomonsoordeel'. Buijtelaar verzuchtte dat Amersfoort simpelweg kampte met 'teveel auto's in een te klein gebied'. 
 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie