Wilbert Hazelzet op traverso.
Wilbert Hazelzet op traverso. Juango Molero

Franse Barokmuziek in Mariënhof

3 oktober 2018 om 09:35 Uit-cultuur/nieuws

AMERSFOORT Het eerste concert van dit seizoen in de Kapel van de Mariënhof vindt op zondag 7 oktober plaats. Het concert Baroque Sucré zal het publiek onderdompelen in de Franse muziek vanaf het midden van de zeventiende eeuw. Het intieme en verfijnde concert zal geheel in het teken staan van de douceur, de elegance en het esprit van de Franse (barok)muziek. Initiatiefnemer van de serie is de Amersfoortse sopraan Henriette Feith. Drie fantastische barokmusici zullen samen met Henriette Feith borg staan voor een memorabel concert.

Peter Bruinsma

,,Dat is tevens de absolute meerwaarde van het concert", verklaart Henriette Feith. ,,Ik ben zo blij dat ik dit programma samen met deze geweldige musici in Amersfoort mag brengen. Het is ook een mooie gelegenheid om de Franse barok, die naar mijn mening enigszins is onderbelicht, in de schijnwerpers te zetten. Deze muziek is wonderschoon en melodieus en kan in alle eenvoud door de ziel snijden."

Henriette Feith zong samen met deze musici al eens vaker op de Nederlandse podia. Traversospeler Wilbert Hazelzet speelt eerste fluit bij het Amsterdam Baroque Orchestra. Als koorzanger bij het Amsterdam Baroque Choir van Ton Koopman maakte Henriette Feith kennis met Hazelzet. ,,Het zijn echt alle drie geweldige musici. Wilbert is niet alleen oermuzikaal, maar ook een superster in barokland. Hij is naast uitvoerend musicus ook muziekwetenschapper en docent traverso aan het Conservatorium van Utrecht. Hij heeft in de zeventiger jaren intensief meegewerkt aan de zoektocht naar de authentieke uitvoeringspraktijk van oude muziek. Met een ontzagwekkende hoeveelheid opnamen op zijn naam van vele gerenommeerde labels, een oogverblindende internationale concertcarriëre als solofluitist bij vrijwel alle grote barokorkesten en wijdverbreid faam als docent aan meerdere belangrijke conservatoria wereldwijd, mag Music on Chairs zich met zijn deelname zeer gelukkig prijzen", voegt Henriette Feith vol trots toe.

Het programma laat een selectie horen van een muzikale periode waarin de traverso een prominente rol speelde, voornamelijk in de kamermuziek. Aan het eind van de zeventiende eeuw was er in de Franse barokmuziek de opera en de pompeuze, ceremoniële muziek enerzijds en aan de andere kant de intieme, verfijnde kamermuziek waarin de tere luit, fluit en viola da gamba centraal stonden. Deze kamermuziek was niet alleen beïnvloed door de dansmuziek maar ook door het Franse luitlied uit het begin van de zeventiende eeuw, de Air de Cour. Onder de koningen Lodewijk de Veertiende en Vijftiende rees de Franse barokmuziek wereldwijd tot grote bloei.

Bijzonder in het programma is het uitstapje naar het impressionisme van Debussy en Ravel. Henriette Feith is verantwoordelijk voor deze keuze. ,,Er moet wel iets gebeuren wat anders is dan anders. Waarom dan geen Frans impressionisme uit begin twintigste eeuw, mits goed gearrangeerd?"

Kaarten reserveren via info@musiconchairs.nl of 06-52628597.

Bart Belterman
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie