Angela Groothuizen

2 maart 2011 om 00:00 Achtergrond

Naam: Angela Paula Groothuizen

AMERSFOORT - ,,De Flint is een goed theater met goed publiek en een goede loop. Het is er altijd leuk.” Angela Groothuizen zal er zaterdag 16 april weer op de bühne staan. Dit keer met haar theaterprogramma ‘Label’. Waarbij ze in anderhalf uur tijd zeventien liedjes zal laten horen, begeleid door drie muzikanten. Tussendoor vertelt ze. door Christine Schut

Geboren: 28 september 1959 in Alkmaar

Burgerlijke staat: Woont samen met regisseur Rob Mooij, hebben samen twee dochters.

Beroep: Zangeres, theatermaker, jurylid, coach

Haar kennis over Amersfoort beperkt zich niet tot De Flint. ,,Amersfoort heeft mooie architectuur. Het was één van de eerste plaatsen in Nederland waar ze dachten ‘laten we iets moois maken van woningbouw. Ik snap wel dat daar busjes met architecten uit Japan rondrijden”, lepelt de geboren Alkmaarse, maar tegenwoordig alweer jaren in Amsterdam woonachtige zangeres moeiteloos op. ,,In De Flint speelt Sven Figee uit mijn The Voice-dreamteam mee. Hij is een erg goede toetsenist, daar verheug ik me op, dus dat wordt een bijzonder optreden.”

Label

,,Het gaat goed met ‘Label’, maar het kan altijd beter. Het is niet overal uitverkocht, maar wie is dat tegenwoordig nog wel. Het is een goeie show, de mensen zijn laaiend enthousiast. Ik krijg hele mooie recensies. Het is een programma met hele mooie liedjes en een mooi verhaal. De muziek is zeker niet kleinkunst, het verhaal wel. De muziek vind ik moeilijk te omschrijven. Het is popmuziek met...”

,,Het programma gaat over labels die aan je worden gehangen. Als je een theaterprogramma wilt maken, moet je ongeveer anderhalf jaar vantevoren de titel aanleveren. Wat dat betreft zijn theaters bijna achterhaald. Want het leven gaat zo snel. Ik wilde rond mijn vijftigste een programma maken waarin ik zou terugkijken op mijn leven. Dat is Label geworden. Ik vond 50 een mooie leeftijd waarop je kunt terugkijken en te kijken wat je dan bezighoudt.

Label heeft heel erg een rode draad. Vier eigenlijk, die met elkaar verbonden worden. Maar die ik niet benoem. Het gaat over waar we vandaan komen, dat we de dagelijkse sleur moeten koesteren. Dat we geregeerd worden door onze hersenen. We leven in het ik-tijdperk. We zijn allemaal gerecyclede moleculen van sterren. Ik denk dat dat is wat ons bindt. Religie, wat is dat. De wrakende God of binding door die moleculen.”

In Label zingt Groothuizen zeventien nummers. Een aantal van haar vorige cd’s Groothuizen (1996) en Melk & Honing (2007), de meeste nieuw. ,,Ik vind het moeilijk een favoriet te kiezen, het is als kiezen van wie van je kinderen je het meest houdt. Ik ben nog steeds erg blij met de vertaling van Halleluja van Rob Chrispijn. Maar ook ‘t Zuiden en 59 vind ik bijzonder. Ze zijn eigenlijk allemaal erg goed.”

Wat kunnen mensen verwachten als ze Label bezoeken? ,,Vanaf het eerste moment trek ik je mee in het verhaal. Je wordt aan het denken gezet, maar er wordt ook keihard gelachen. Maar we zijn met zijn allen vooral lekker van de straat. Het is de bedoeling dat mensen geïnspireerd naar huis gaan en blij zijn omdat ze een mooie avond hebben gehad.”

Eigen labels

,,Het meest trots ben ik op mijn labels authentiek, moeder en Dolly Dot. Maar het maakt me niet zoveel uit welk label mensen op mij plakken.” Over de vraag welk label zij het grootste misverstand vindt, moet ze even nadenken. ,,Ik denk dat ik nu als jurylid en coach bij The Voice en X-Factor wordt gezien als moeder van het stel. Daar moet ik om lachen, want ik vind mezelf best rock&roll. Ik straal kennelijk moederlijkheid uit. Maar ik ben uiteraard ook wel zorgzaam.”

Nieuw programma

,,Ik wil na Label weer een theaterprogramma maken. De werktitel is ‘Tweede van links’. Want hoe beroemd je ook bent, je bent altijd de tweede van links. Ik herinner me een foto in een krant waarop ik stond tussen een paar boomlange, donkere, met kralen en verf versierde Masaï-krijgers, groter kon het verschil niet zijn. Stond er als onderschrift bij ‘Angela Groothuizen (tweede van links)’. Bewijst maar dat we onderdeel zijn van een groter geheel. Ik wil mezelf met het programma blijven triggeren nieuwe dingen te maken. De tijd is alleen kort om het programma te maken. Door The Voice of Holland ben ik ingehaald door de werkelijkheid. Ik heb komend jaar simpelweg weinig tijd om het programma te maken. Maar we hebben wat geschoven en het moet gaan lukken”, gaat ze verder.

,,Theater maken is tegenwoordig moeilijk. Zeker in de kleine zalen moet er geld bij. Veel theatermakers hebben het moeilijk, ook de commerciële. Ik vind het belangrijk dat theater gemaakt blijft worden. Kunst en cultuur zijn essentieel ter inspiratie”, legt ze uit.

Druk

,,Ik ben inmiddels begonnen met de opnames van X-Factor. Straks doe ik een maand alleen ‘Label’. Daar verheug ik me op. Ik ben inmiddels ook begonnen met de opnames van mijn nieuwe cd. Die moet aan het begin van het najaar verschijnen. Er komt een drukke tijd aan met X-Factor en The Voice gaat straks ook weer beginnen. Ik heb voorlopig geen tijd voor prestatieklussen. Ik heb ook mijn handen vol aan het begeleiden van jonge mensen en mijn muziek. Wellicht dat een muziekprogramma zou kunnen.”

Nieuwe fans

,,Ik merk dat ik door The Voice en X-Factor er weer heel veel jeugd bij heb als fans. Dat vind ik een groot compliment. Ik merk dat ook op straat. Kinderen spreken me op straat aan en komen aan de deur. Ik geniet daarvan. Ik vind die aandacht nu wel weer heel erg leuk”, verwijzend naar de tijd dat ze als Dolly Dot nauwelijks over straat kon.

Ze vervolgt: ,,Ik weet niet of ik zelf The Voice of X-Factor had kunnen winnen. Daarvoor moet je een soort meegaandheid hebben, die heb ik niet. Ik wil talenten wel begeleiden. Ze stappen allemaal in dezelfde valkuil. Ik probeer ze daarvoor te behoeden. En ik kan ze uitleggen waarom dingen gaan zoals ze gaan. Dat als ze tegen iets aanlopen, waarom dat is. Ik word zelf nu ook gecoacht. Want ik wil mijn werk zo goed mogelijk doen. Ik merk wel dat The Voice een verschrikkelijke aanslag is geweest op mezelf. Ik ben zo verschrikkelijk moe, maar iedereen die heeft meegewerkt is helemaal leeggelopen. Mijn vriendin Patty (Zomer, red.) die in mijn dreamteam zat, zegt ook dat ze doodmoe is.”

Dan: ,,Het maakt me niet uit hoe ik straks word herinnerd. Ik hoop wel als iets positiefs. Maar ik heb geen behoefte aan een groot stempel. De doden met het grootste stempel zijn vaak de grootste boeven. De kunst is te genieten van het leven als je er in zit.”

,,Toen ik zelf twaalf jaar was, was Tina Turner mijn idool. Nu kan ik erg genieten van moderne klassieke muziek en schilder Rothko. Maar ook van Bach. En van alle muziek die nu wordt gemaakt. Er zijn fantastische jonge stemmen. Zoals Adèle. Er wordt momenteel vreselijk veel fantastische muziek gemaakt. Beyoncé en Michael Jackson, doodzonde dat hij dood is, zijn te gek. Zij zijn ook voorbeelden van mensen van wie hun hele leven in dienst heeft gestaan van hun carrière. Daardoor hebben ze veel gemist. Je moet als kind ook kind kunnen zijn. Ik zie veel ambitieuze kinderen. Ik ben blij dat mijn kinderen dat niet hebben. Het is belangrijk gewoon dingen te blijven doen. De gewone dingen zijn zo mooi en ze zijn gratis. Koester ze maar. Kleine dingen maken het leven mooi en de moeite waard”, besluit Angela Groothuizen.

u Zaterdag 16 april om 20.30 uur in De Flint. Kaarten kosten € 18,50. Reserveren: 033 4229 229.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie