Uitstel voor station bij Hoevelaken

8 december 2010 om 00:00 Achtergrond

Enkele - Amersfoortse - bewoners van de Stoutenburgerlaan vrezen dat het viaduct over het spoor en rijksweg A1 door de inrichting van het stationsgebied nóg verkeersonveiliger wordt. Hun oproep niet in te stemmen met het bestemmingsplan, heeft gehoor gevonden bij raadsleden in Amersfoort.

Door André van der Velde

,,Je moet de verkeerssituatie hier eerst met eigen ogen zien voor je beseft dat het huidige ontwerp voor het station gewoon niet kan’’, zegt Cora Snip. Zij woont aan de Stoutenburgerlaan, aan de voet van de opgehoogde weg naar het viaduct over het spoor. ,,Het is hier nu al heel gevaarlijk voor fietsers, en het zal nog gevaarlijker worden. We zijn ervan overtuigd dat hier straks fietsers verongelukken, dat kan niet uitblijven.’’

Snip en buurvrouw Ria van Beek benadrukken dat ze niet tegen een station Hoevelaken zijn. ,,Nee hoor, het is best handig’’, zegt Van Beek. ,,We hebben ook geen last van het NIMBY-syndroom (not in my backyard, red.), absoluut niet. We hebben ook nooit gezegd dat we het station afwijzen, maar we zijn tegen het ontwerp. Dat komt rechtstreeks van de tekentafel, er is niet gekeken naar de situatie ter plekke.”

Het nieuwe station komt pal onder het viaduct, de toegang komt er bovenop. Op het talud aan Amersfoortse kant wordt een grote rotonde aangelegd waar bussen moeten kunnen keren. Daartoe zal de dijk een flink stuk breder worden gemaakt. Ook komen er, eveneens aan Amersfoortse zijde, een taxistandplaats en invalidenparkeerplaatsen. Helemaal bovenaan, direct boven het spoor wordt een platform gemonteerd waar 300 fietsen kunnen worden gestald.

Snip en Van Beek hebben er geen goed woord voor over. ,,Die inrichting betekent dat straks op het meest onoverzichtelijke en smalle weggedeelte fietsers afstappen en oversteken naar het plateau. Hoe hebben ze dat ooit kunnen verzinnen? Er rijden nu al heel veel vrachtwagens, tractoren en auto’s, die zich bovendien bij lange na niet aan de maximumsnelheid houden. Straks komen daar nog eens bussen en taxi’s bij. Het ontwerp is ronduit onveilig, dat moet gewoon van tafel.’’

Van Beek ziet andere, in haar ogen veel betere, mogelijkheden. ,,Het is totaal onlogisch wat men hier bovenop het viaduct allemaal wil realiseren. Alle ruimte ligt aan de kant van Hoevelaken, maar hier moet alles op de kop worden gezet.’’ Ze doelt op het braakliggende terrein van Intres. ,,Dat terrein zou prima kunnen worden gebruikt voor de fietsenstalling, de taxistandplaats, de bushalte en de invalidenparkeerplaatsen.’’ Snip knikt instemmend. ,,Daarmee kan de gemeente Nijkerk gigantische bedragen besparen op de nu uitgetrokken tien miljoen euro. Geen rotonde betekent dat de ophoging van de dijk niet nodig is en dat er geen damwanden hoeven te worden geslagen, dat verbreding van de brug niet nodig is en dat bovenaan geen speciale plateaus voor taxi’s, invaliden en fietsers hoeven te worden aangelegd.”

De Amersfoortse gemeenteraad besprak de plannen vorige week dinsdag. De inspraakreacties van leden van de Buurtgroep Stoutenburg, onder wie Snip en Van Beek, maakten veel los. Ergernis was er vooral over de gebrekkige communicatie naar de omwonenden, die stelden dat zij pas in maart dit jaar bij de plannen werden betrokken. SP-raadslid Geert Groeneveld: ,,De omwonenden zijn door de plannen van de gemeente Nijkerk overvallen. Waarom is niet van hun kennis over de verkeerssituatie ter plekke gebruik gemaakt?’’ Alle raadsleden hekelden de onveilige verkeerssituatie voor fietsers. CDA’’’er Micheline Pfaffen noemde ,,het smalle bruggetje een punt van zorg’’ en pleitte ervoor de rotonde elders aan te leggen. Besloten werd nog niet in te stemmen met het nieuwe bestemmingsplan, maar tijd te nemen voor overleg met de omwonenden en voor het krijgen van antwoorden op de vele vragen die waren gerezen.

Voor wethouder Henk Lambooij van Nijkerk is het uitstel een tegenvaller. ,,De realisering van het station Hoevelaken laat hierdoor op zich wachten. Dat betreur ik in hoge mate, want er is in Hoevelaken een groot reizigerspotentieel.”

De afspraken tussen Nijkerk en Amersfoort over station Hoevelaken zijn een jaar of tien geleden gemaakt. Dat er binnen de gemeente Amersfoort weerstand is ontstaan tegen de plannen en er allerlei vragen zijn opgeroepen, heeft volgens Lambooij daarmee te maken. ,,Wat opgeld doet is dat in het Amersfoortse college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad geen mensen meer zitten die betrokken zijn geweest bij de planvorming. Zelfs aan ambtelijke zijde zijn er geen personen meer die erbij betrokken waren. Er is een gebrek aan historische kennis op dit dossier. Dat is jammer, want die rotonde bijvoorbeeld is niet zomaar verzonnen. Het is de resultante van jarenlang overleg en studie door talloze deskundigen van provincie en gemeenten. En’’, vervolgt Lambooij, ,,ook wij staan niet te springen om een rotonde bovenop een talud. Dat is een heel dure oplossing, maar het is wel de beste oplossing.’’ De mogelijkheid om de fietsenstalling, de bushalte, de taxistandplaats en de invalidenparkeerplaatsen naar het Intres-terrein te verplaatsen, is voor Lambooij dan ook geen optie.

De verwachting dat de fietsers straks de dupe zijn, noemt Lambooij niet terecht . ,,Het wordt hier juist verkeersveiliger. De rotonde haalt de snelheid eruit, evenals de verkeersremmers in combinatie met de verlaging van de maximumsnelheid. Zo wordt het voor bijvoorbeeld het vrachtverkeer veel minder aantrekkelijk om van die weg gebruik te maken.”

Dat omwonenden stellen dat zij pas heel laat over de plannen zijn geïnformeerd en dat ze bij de planvorming niet betrokken waren, raakt de Nijkerkse wethouder. ,,Ondanks dat we twee informatieavonden hebben georganiseerd, waarvoor ook de Amersfoorters waren uitgenodigd, wordt dat kennelijk als te weinig ervaren. Dat is een les voor mij. Het was achteraf gezien beter geweest om hierbij eerder samen met de gemeente Amersfoort op te trekken. Maar Amersfoort heeft natuurlijk ook haar eigen verantwoordelijkheid.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie