,,Mensen horen graag of zij het goed doen. Zeker van hun direct leidinggevende", zegt Berndt Woest.
,,Mensen horen graag of zij het goed doen. Zeker van hun direct leidinggevende", zegt Berndt Woest. Arnoud J Spaaij
De Specialist

‘Bij de loodgieter lekt het altijd’

Zakelijk

AMERSFOORT ,,Een vrij simpel concept dat wanneer je een plantje water geeft, dat hij gaat groeien. Ik voeg er graag aan toe ‘…en alles wat je verwaarloost verwelkt’”, zegt Berndt Woest, franchise ondernemer van De Beren restaurants. 

,,Het is mei en we zijn dit jaar later begonnen met het voeren van de beoordelingsgesprekken. Nu dacht ik dat dat geen kwaad kon. Het was immers druk in december en januari. Eigenlijk alle maanden daarna ook. Lockdown, financiële stress, op stel en sprong je zaak sluiten en op stel en sprong weer open mogen. Je kent het wel, alledaagse dingen. 

De discussie woedt op online platforms zoals LinkedIn volop over de toegevoegde waarde van beoordelingsgesprekken. In MKB-organisaties denk ik dat het erg effectief kan zijn. Niet een onbelangrijk detail, een beoordelingsgesprek is niet verplicht vanuit de wet, maar wel vanuit vele CAO’s. Zo is het bijvoorbeeld verplicht vanuit de Horeca CAO.

INTERACTIE Mensen horen graag of zij het goed doen. Zeker van hun direct leidinggevende. In een meta-analyse (Griffeth et al, 2000.) kwam naar voren dat de voornaamste reden om een bedrijf te verlaten was vanwege de interactie tussen de manager en de vertrekkende medewerker. Ik las dit van de week en dacht ‘dit is mij ook gebeurd’. Vorige week schrok ik toen een gewaardeerde medewerker zijn contract had opgezegd. Ik dacht ‘oh nee’ en vroeg hem of ik het had kunnen voorkomen. Hij zei ‘ja’.

POSITIEVE FEEDBACK In de stressvolle tijd was ik compleet voorbij gegaan aan mijn één op één interactie met deze medewerker en had ik mijn directe positieve feedback niet aan hem gegeven. Dat had op zijn minst geholpen om in verbinding met hem te komen en eerder te weten wat ik had kunnen doen aan zijn vertrek. Nu was het al te laat.

De conclusie die ik voor mijzelf kan trekken, is dat het voeren van de beoordelingsgesprekken op het juiste moment en op de juiste manier, van grote waarde kan zijn voor kleine ondernemingen die directe operationele aansturing vereisen. Zo verhoog je de motivatie en voorkom je verloop.

EFFECT Het effect op het verhogen van de motivatie van de medewerker na zo’n gesprek heb ik direct kunnen merken in de voorgaande jaren. Vele medewerkers groeiden door nadat zij aan de slag gingen met de concrete feedback. Dat ik verloop had kunnen voorkomen heb ik nu pijnlijk moeten leren. Als HR-man had ik beter moeten weten, mijn leiding lekt.”

De Beren bezorgrestaurants
Prinses Julianaplein 69
De Beren Restaurants
Eemplein 813812 EA Amersfoort
M: +31 (0) 6 360 862 11
b.woest@berenfranchise.nl

advertentie